Sikkerhet tetter stadig mer for bilkjøperne. Biler som ikke når et godt resultat, det vil si minst fire stjerner hos den frittstående testorganisasjonen EuroNCAP, er sjanseløse i kampen om kundene.

Derfor nytter det ikke lenger for produsentene å neglisjere kollisjonssikkerheten.

Men noen biler er sikrere enn andre, og de beste honoreres med inntil fem stjerner. Det er denne eksklusive gruppen Toyota nå har havnet i med småbilen Yaris etter at EuroNCAP har offentliggjort resultatene fra de siste testene.

Yaris oppnådde 34 poeng for beskyttelse av fører og passasjer, hentet hjem tre av fem mulige stjerner for sikkerhet for barn i bilen og to av fire mulige stjerner for beskyttelse av myke trafikanter ved påkjørsel. Yaris er eneste bil i klassen med egen kollisjonspute for å beskytte knærne til føreren og derfor første småbil med syv kollisjonsputer i standardpakken.

Toyota Yaris er den klart mest kjøpte småbilen i Norge i år også. Ny Yaris kommer i salg ved årsskiftet.

I samme testrunde deltok også Daihatsu Sirion. Sirion oppnådde fire stjerner (29 poeng). De testede bilene hadde ikke egen knepute eller hodegardiner som beskytter ekstra ved påkjørsel fra siden. Bilprodusenten Daihatsu kontrolleres av Toyota. Sirion kommer til Norge neste år.

De fleste biler som nå testes av EuroNCAP oppnår maksimalt med stjerner fordi bilprodusentene designer dem slik. Derfor utsettes testprosedyrene til EuroNCAP jevnlig for kritikk. Kritikerne hevder at man ikke kan stole blindt på EuroNCAPs resultater fordi EuroNCAP langt fra tester alle tenkelige kollisjonssituasjoner og derfor bare får fram "en flik av sannheten".

Men andre tester viser at EuroNCAPs omfattende fokus på sikkerhet i sum har gitt oss vesentlig sikrere biler de siste årene.

Dette er bilene med best sikkerhet (fem stjerner) i småbilklassen:

* Fiat Punto - 36 p

* Peugeot 1007 - 36 p

* Toyota Yaris - 35 p

* Renault Clio - 33 p

* Renault Modus - 33 p

Foto: APB

__________________________________________________________________________

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!