-sier Christian Løverås, som så smått har begynt å importere PC-vesker fra det australske merket Timbuk2.

Selskapet startet med å lage vesker for sykkelbud og store, tomme bager som folk kunne ha tingene sine i. Nå er Timbuk2 blitt et urbant ikon som leverer hipt accessory.

Laptop-veska er blitt et viktig statement, og det var ikke uten grunn at veskeprodusenten Crumpler var til stede på Apple Expo i Paris, og hadde en stand der Apple-folket kunne designe sine egne vesker.

Men det er ikke bare sporty bager og vesker i nylon som tiltrekker motebevisste PC- og Mac-brukere. Sveitsiske Freitag lager vesker av trailerpresenninger og setebelter, og nylig lanserte norske Moolight en serie eksklusive vesker i kuskinn, designet av Karianne Sæter. Veskene har fått navn som "Wow Cow", "Holy Cow" og "Me So Busy Cow".

Det er blitt sagt mye om Mac-brukere kontra PC-brukere. Der PC-brukerne er flokkdyr som nøyer seg med Explorer og maskiner i svart plast, er Mac-erne de bevisste individualistene som gjerne sverger til Mozilla og Firefox, og som stolt pakker opp maskinen sin på kaffebaren, slurper dobbel latte og surfer litt etter nye gadgets til iPod-en.

En grov generalisering, selvsagt. Så hvordan skille seg ut i de to kategoriene PC eller Mac: Ved å ty til emballasje.

- Hvilken innpakning man velger til laptop-en, sier helt klart noe om tilhørighet i jungelen av grupperinger som skjuler seg bak sekkebetegnelsene PC-bruker og Mac-bruker, sier Ola Gaute Ask Aasheim, trendanalyktiker og leder for Opinion Norden.

Han skisserer tre kategorier som eksempler:

- Velger man å ha laptop-en i en skulderveske i nylon sender man ut et sporty signal. Dyre vesker - i alt fra lær til kevlar - med Luis Vuitton-mønster signaliserer en up-market tilhørighet, mens en fargerik veske fra Acme forteller omverdenen at man er kreativ og jobber i frie yrker, sier Ask Aasheim.

Han mener innpakningen du velger til den bærbare maskinen, ikke bare forteller omverdenen hvor du står, men at slikt tilbehør også er med på å konstruere et selvbilde.

- Innenfor sosiologien kaller man det "selfconstruction". I sin ytterste konsekvens betyr det at individet i det postmoderne samfunnet bruker rekvisitter som laptop-vesker til å skape et bilde av seg selv. forteller Ask Aasheim

- I så måte er PC-vesker et like viktig signal som jeansen.

__________________________________________________________________________

Foto: Paal Audestad

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!