Det lar seg ikke alltid forene med bevisstheten om at for mye sukker ikke er av det gode. Spesielt har småbarnsforeldre oppdaget at sukker kan skape de små om til speeda villstyringer.

Voksne må gå foran som et godt eksempel. I barnehagen er alle søte pålegg rensket vekk. Et blikk på kjøpesyltetøyet viser at sukker ofte står først på listen over ingredienser.

- Frysetøy av bær eller frukt er et supert pålegg. Her er alle næringsstoffene i bærene og frukten intakt. Vi bruker sukker mer som krydder, forklarer ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky i dinkost.no.

Fem minutter

På kjøkkenbenken hennes står kurver med plommer, jordbær og frosne bjørnebær.

- Frysetøy kan lages på friske bær og så fryses, de kan røres av frosne bær og til og med fryses igjen, forteller Arsky.

Alt som skal til for å få en søt og sunn start på dagen er: Frukt eller bær, litt sukker, litt frysepulver for å få det stivt og en miksmaster eller sleiv. Det tar rundt fem minutter å lage en porsjon syltetøy.

- Den som har lyst til å lage frysetøy, trenger ikke ha bær i hagen eller plukke alt selv. Det går fint an å kjøpe ingrediensene på butikken, enten i frisk eller frossen tilstand. Uansett vil det syltetøyet du lager selv bli mer vitaminrikt og mindre søtt enn det du kjøper ferdig, poengterer Arsky.

For én kilo bær måler hun opp én desiliter sukker. Og for at ikke syltetøyet skal bli rennende, strør hun i litt certo. Alt røres sammen med miksmasteren på få minutter. Bare plommene er litt tidkrevende. De skal deles i to og steinene skal vekk.

- Det lønner seg å lage opp så mye syltetøy at du kan fryse flere porsjonsbegre. Frysetøy holder nemlig ikke i mer enn tre-fire dager i kjøleskap. Bruk gjerne små glass, pappbegre eller plastbegre, råder Arsky.

Vitaminer og mineraler

Et kuriøst tankekors: Mens vi i dag bruker for mye sukker i syltetøy, og jobber bevisst for å få sukkerinnholdet ned, var problemet motsatt for hundre år siden. Da hadde de fleste store hager med mye bær og frukt, mens sukkeret var så dyrt at de ikke hadde råd til å sylte og safte. Først fra 1920 og utover begynte sukkerprisene å synke. I dag er sukker mye billigere enn bær.

Gudrun Ulltveit har i mange år undervist på Høgskolen i ernæring, helse- og miljøfag. I boka "Hagens frukt og bær" forklarer hun at takket være det rike vanninnholdet, er bær og frukt noe vi kan forsyne oss rikelig av.

- Frukt og bær inneholder karbohydrater i form av stivelse, sukkerarter og fiber. De inneholder C-vitamin eller askorbinsyre, samt betakaroten, A-vitamin og E-vitamin i større eller mindre mengder. I tillegg får vi tilskudd av livsviktige mineraler som kalsium, kalium og jern, forteller Ulltveit.

Norske forskere har som de første i verden kartlagt det totale innholdet av antioksidanter i hundrevis av matvarer.

- Disse målingene tydeliggjør at bær er en skattekiste når det gjelder antioksidanter. Ganske enkelt.

Ekspertenes tips:

Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky:

* Frysetøy av bjørnebær smaker godt med litt kanel. Stikkelsbær smaker godt med litt frisk mynte og jordbær med en spiseskje konjakk.

* Kjøp kvede på innvandrerbutikken, en slags blanding av eple og sitron. Kvedesyltetøy blir lett stivt og smaker blomster.

* Hvis du har hekk med svartsurbær, også kalt arunja, kan du lage frysetøy. Bland gjerne i litt blåbær. Svartsurbær inneholder mer antioksidanter enn blåbær.
Høgskolelektor Gudrun Ulltveit:

* Eplemos er et godt og sunt hverdagssyltetøy. Bruk 2-300 gram sukker per kilo epler. Det er godt å blande med plommer også, men da må du ha i litt mer sukker.
Grete Roedes tips:

Lag "alliansesyltetøy" som skal kokes sammen med sukker i 15 minutter. 250 gram med jordbær, solbær, bringebær og kirsebær, og bare 300 gram sukker.
Torill Gulbrandsen i frukt.no:

Hvis du skal lage kokesyltetøy, beholder du næringsstoffene best ved å lage snarkokt syltetøy - det vil si å gjennomkoke bærene på kortest mulig tid. Det er lurt å sile av en del av saften, så trenger man ikke så mye sukker for å få syltetøyet stivt. Saften kan man bruke til smoothies eller i drinken, for eksempel.

Best på antioksidanter

Professor Rune Blomhoff ved Institutt for ernæringsforskning ved Universitetet i Oslo, har laget en liste over innholdet av antioksidanter. Vi gjengir noen her (innhold per 100 gram):

* Nyper: 39,46

* Blåbær: 8,23

* Solbær: 7,35

* Kirsebær: 5,53

* Bjørnebær: 5,07

* Bringebær: 3,06

* Jordbær: 2,17

* Rips: 1,78

* Stikkelsbær: 1,45

* Plommer: 1,06

* Epler: 0,2

__________________________________________________________________________

Foto: Paal Audestad

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!