Alle har vi dager som er dårligere enn andre. Men istedet for å grave seg ned i elendigheten, kan du faktisk ta grep og gjøre noe aktivt for å føle deg bedre.

Les også: Kaffe mot kreft

Les også: Når fettet forsvinner

Les også: Hverdagslige utfordringer


Men først er det viktig å spørre seg selv om man faktisk er klar for å ha det bedre? Det hender jo ved et nederlag at man ønsker å bruke litt tid til å sørge.

Men gjør deg selv en tjeneste ved å innse at et knust hjerte fortjener lenger sørgetid enn et dødt bilbatteri. Med andre ord; det er ikke alt som fortjener dine negative tanker like mye.

Dette er noen lister for en mer konstruktiv tankegang:

  • 1. Lag deg en "feel-good file". Enten i form av en dagbok eller et enkelt dokument på dataen. Sett opp en liste over alt du har lyktes med, oppnådd og fått komplimenter for, enten det er snakk om matlaging, eksamenskarakterer eller et vellykket prosjekt på jobb. Ta frem denne listen hver gang du føler deg nedfor, og minn deg selv på at ting ikke alltid er like ille som du tror selv.
  • 2. På samme måte som overnevnte punkt, skal du lage deg en liste over personlige verdier du verdsetter, både hos deg selv og andre. Dette gjør det lettere å verdsette seg selv, i tillegg til at du innser hvilke verdier du blir nødt til å jobbe mer med.
  • 3. Finn fram en liste over dine favorittaktiviteter, de tingene du elsker å gjøre. Dette kan være alt fra å lage en nydelig sjokoladekake, til å spille TV-spill, dra på kafé eller skravle i telefonen. Er listen kort, kan du med fordel sette deg til rette for å skrive en ny versjon. Forsøk å tenk tilbake så langt du kan. Morsomme barndomsaktiviteter teller også!
  • 4. Lag en liste over dine styrker. Hvis du synes det er vanskelig å lage en selv, kan du spørre familie og venner hva de synes er dine sterkeste sider. Bruk svarene du får til å bedrive aktiviteter hvor du får størst mulig utbytte av disse kvalitetene.
    Er du for eksempel god til å lytte? Inviter en venn med til kaffe og skravling på kafé.
    Er du god til å lage mat? Lag et deilig måltid til deg og kjæresten.
    Flink til å organisere? Hvorfor ikke ta på deg å planlegge neste års jentetur?
  • Kilde: Suite101.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!