Behovet for noe søtt melder seg gjerne i tide og utide, og det er lett å gi etter.

"Men dette er situasjoner som lett kan unngås med enkle triks", skriver Ernæringsbloggen .

Les også: Hold formen i ferien

Les også: Når fettet forsvinner

Les også: Sliter du med livsgleden?


Slik unngår du sukkerfellene:

Situasjon 1: Du har akkurat spist middag, og får lyst på noe søtt
Spis maten langsommere, slik at magen og hjernen rekker å bli mett. Som kjent trenger man cirka 20 minutter på å kjenne metthetsfølelse. Nyt maten og kos deg med den. Når du kjenner at du begynner å bli mett, stopper du. Ofte kommer slik søthunger etter måltidet på grunn av blodsukkerfall fordi man har spist for fort.

Er fortsatt suget der, kan du tilfredsstille søtsuget med å spise litt frukt.

Situasjon 2: Du har lyst på sjokolade, sukkertøy, potetgull og brus - ikke frukt!
Sukkersug er naturlig for hjernen. Men, det er en god idé å i det minste velge sunnere alternativer av det du har lyst på. Mørk sjokolade, drops som naturlig bremser spisingen ved at du må suge på de, popcorn istedet for chips og så videre.

Spis også disse godsakene saktere, så blir du antageligvis raskere fornøyd. Vil du ikke ty til søtsaker, men føler abstinenser? Finn på noe annet, som en tur, et spil, lese en bok og lignende.

Situasjon 3: Du vil ha trøst eller stresse ned - og velger noe søtt
Hvis dette er noe som ofte skjer deg, bør du spise mer trege karbohydrater og unngå å spise protein samtidig, siden dette hindrer serotonin i hjerne - et signalstoff som gjør deg glad.

Spis generelt sunnere, siden dette vil få deg til å føle deg bedre og slappe mer av. Gå turer eller gjør noe annet som du erfaringsmessig blir gladere av, dette vil nemlig hjelpe.

Situasjon 4: Blodsukkeret faller gang på gang
Spis sunt og mindre sukker generelt. Blodsukkerfall kommer av for mye insulin som blir påvirket av sukkerinntaket. Ha alltid noe sunt liggende i veska, og vann, så kan du korrigere dette blodsukkerfallet fortløpende. Da ender du ikke opp med å gå innom kiosken for å kjøpe boller eller lignende.

Generelt: Spis lite og ofte, samt minst mulig raske karbohydrater.

Situasjon 5: Du forbinder vennekveld med godteri og kos
Er dere hjemme hos deg er det bare å ikke ha noe usunt tilgjengelig. Kutt opp frukt og grønnsaker, og server med litt dip. Du kommer til å få mange positive tilbakemeldinger på dette!

Er du borte på besøk, kan du droppe å spise noe i det hele tatt, eller velge å spise bare litt.

Situasjon 6: Du får lyst på søtt etter trening, og spiser like mye kalorier som du har trent bort
Karbohydratlagrene tømmes i lever og nyrer ved tøff trening, og det er helt naturlig å få lyst på noe søtt. Fyll på med trege og fiberrike karbohydrater - det vil gjøre omtrent samme nytten.

Situasjon 7: Du føler sukkeravhengighet!
Hvis du blir vant med å spise masse søtt til enhver tid, vil du faktisk oppleve en slags abstinenslignende følelse hvis du ikke får din "daglige dose". Sett opp en plan for å gradvis trappe ned på sukkerinntaket. Innta litt mindre for hver dag som går.

Spis mer av proteiner, fiberrike varer, melkeprodukter og masse grønnsaker. Sammen vil balansen av disse øke metthetsfølelsen og senke lysten på noe søtt.

Kilde: Ernæringsbloggen.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!