Jobbmarkedet er tøft, og det er knallhard kamp mellom de mest attraktive ledige stillingene.

Les også: Hverdagslige utfordringer

Les også: Yoga mot stress

Les også: Lokker sofaen?


Unngå derfor å bli din egen største fiende.

- Konkurransen er tøff nok som den er, uten at du behøver å gi potensielle arbeidsgivere grunner til ikke å ansette deg, sier Tim Schoonover i lederutviklingsselskapet OI Partners til CNN Money.

Her er de typiske feilene han ofte ser - og hvordan du unngår dem:

1. Du overforklarer hvorfor du mistet din forrige jobb
Det er helt greit at du nevner årsaken til at du ble nedbemannet, men fokuser heller på hva du kan gjøre for den neste arbeidsgiveren.

2. Du virker bitter
Det er ikke smart å oppføre seg såret, sint eller trist i jobbintervjuer. Dette er normalt å føle når du har mistet en jobb, men ikke når du søker ny jobb.

3. Du mangler humor, varme eller personlighet
Mange nervøse jobbkandidater er "endimensjonale" i løpet av intervjuet. Ikke glem å vise de kvalitetene du har som kan være et stort pluss. Intervjuerne vil selvfølgelig se dine beste sider og finne ut hvordan du kan påvirke arbeidsmiljøet positivt.

4. Du viser ikke nok interesse eller entusiasme
Har du virkelig lyst på jobben? Vis det!

5. Du har ikke gjort nok research
Finn ut så mye som mulig om din potensielle nye arbeidsgiver ved å google selskapet og hente info på forhånd. Vær forberedt og still spørsmål om produkter, tjenester eller deres fremtidige planer. Bryr du deg ikke, vil det fort avsløres.

6. Du konsentrerer deg for mye om hva du selv vil ha
Lytt til intervjueren fremfor å snakke mye selv.

7. Du prøver å være alt for alle
Ikke strekk kvalifikasjonene dine for langt, fokuser isteden på hva du kan best. Tommelfingerregel: Ikke søk på en jobb hvis du ikke har minst 75 prosent av de kvalifikasjonene som etterlyses.

8. Du har ikke "øvd"
Vær forberedt på at det kan dukke opp vanskelige spørsmål og øv på det på forhånd.

9. Du skiller deg ikke ut
Du må vise at du har det lille ekstra som gjør at selskapet vil ansette nettopp deg. Fortell hva du kan, hva du gjorde i din forrige jobb og hvilke mål du kan nå de neste tre til seks månedene.

Og den største feilen av dem alle er:

10. Du spør ikke om jobben
Du har en langt større sjanse for å få jobben hvis du på slutten av intervjuet først summerer opp hva du har å tilføre jobben, og så spør hvor stor muligheten er for at du kan levere de resultatene.

Kilde: Dagens Næringsliv.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!