- Altfor mange kvinner setter seg selv bakerst i køen. Vi skal ordne opp for alle andre før vi tar vare på oss selv, sier trimguru Kari Jaquesson til Kvinneguiden.no

Hun mener at den vanskeligste tiden for de fleste er årene med svangerskap og småbarnstiden.

Vektøkning

- Da er man plutselig mye mer hjemme, det blir mer sofaliv, man er trøtt og det blir mer mumsing og mindre farting, sier Jaquesson.

Hun nevner samtidig at kvinner som er forbi 30-årene ofte er opptatt av å være sunne, men at de spiser for store porsjoner og unner seg vin både titt og ofte.

- Det er kalorier som lett blir glemt, men de må forbrukes de også. Og man legger like mye på seg av sunn mat som usunn bare porsjonene er store nok. Når vi i tillegg sitter mer i sofaen enn før og kjører mer bil enn før er det ikke rart at vi legger på oss. Den eneste måten å få opp forbrenningen på er å øke muskelmasse og holde et høyere aktivitetsnivå i hverdagen og legge til noe trening. På kjøpet får du sterkere psykisk helse, og bedre immunforsvar, sier hun.

Les også: Trening til din kropp

Les også: Den beste treningsmaten

Les også: Slik blir kosten god



Travel hverdag er ofte den vanligste unnskyldningen for å ikke spise så sunt som man skulle ønske, men faktisk mener Jaquesson at sunn mat ofte er den enkleste å lage.

- Planlegging av uken med hva man skal spise og handle inn er første skritt i riktig retning. Tenk over middagen kvelden før og sjekk om noe kan lages på forhånd. Lag alltid opp ekstra slik at du har til neste dags lunsj eller kveldsmat, tipser Jaquesson.

Slik kommer du deg på trening

Synes du det er vanskelig å presse inn en times aktivitet hver dag? Jaquesson mener du har mange muligheter;

- Mange har mye å vinne på å frigjøre seg mest mulig fra bilen. Å gå deler av veien, eller sykle til og fra jobb er et enkelt og effektivt triks for å få mer bevegelse inn i hverdagen. Det kan være vanskelig å gjøre en skjermjobb mer aktiv, men det gamle rådet om å konsekvent ta trappen er faktisk et godt råd. Det blir mange trinn i løpet av et arbeidsår, mener hun.

I tillegg er noe så enkelt som å bruke 10 minutter av lunsjpausen på en rask tur rundt bygget, eller de lange flotte kveldene til noe annet enn å se på andres liv på TV. Husk at du trenger ikke en hel time i strekk, del gjerne opp i bolker. Om jobben tilbyr trim rett etter arbeidstid er det ikke noe å lure på, bli med, råder trimdronningen.

Mat i familien

I boken sin "Ketsjup er ålreit", tipser Jaquesson om god og sunn mat man kan lage for hele familien, særlig med tanke på at norske barn knapt får i seg grønnsaker. Og nettopp dette er en av Jaquessons kjepphester:

- Barn kan spise alt, og det er vi voksne som er guidene! Det er helt unødvendig og trist at barn lever på pølser og annen ferdigtygget mat. Barn trenger ekstra næringsrik mat, men de får det motsatte, mener Jaquesson.

- Men hold for all del kjefting, masing og trusler unna oppdragelsen og måltidene. I stedet må du være den sjarmerende verten og guiden som ikke gir seg, men står på sitt.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!