Det er typisk; vi har hele året på oss til å komme i form til bikinisesongen, likevel utsetter vi det og får panikk når vårens første solstråler treffer panna. Men, du trenger ikke stresse, det er faktisk helt overkommelig å gå ned "skjønnhetskiloene" før du hopper i badetøyet.

- Det er mulig å gå ned 0,5-1 kilo i uken i fett uten å miste muskelmasse eller ødelegge for forbrenningen. Men, skal du klare en kilo i uken må du i teorien ligge cirka 7000 kalorier i underskudd i løpet av uken, eller 1000 kalorier per dag, og det er krevende, sier Kvinneguidens treningsekspert, Line Marion Nielsen Kjøniksen, Personlig trener og livsstilscoach.

Følger du hennes råd, er kanskje ikke drømmekroppen så langt unna som du hadde trodd.

Mindre porsjoner

- Du kan gå ned fem kilo til sommeren, men det blir tøft hvis du kun skal kutte i kosten, derfor anbefales begge deler. Teori og praksis stemmer imidlertid ikke alltid overens og mange kan oppleve stagnasjon eller vektøkning ved oppstart av

Line Marion Nielsen Kjøniksen på Kvinneguiden!


Vår faste treningsekspert er Line Marion Nielsen Kjøniksen. Line Marion har en mastergrad innen psykologi, coaching og ledelse, og er i tillegg utdannet personlig trener fra Norges Idrettshøyskole, med utdypning innen trening for gravide og skadede.


Coach og motivator

Line Marion jobber som personlig trener, livsstilscoach/motivator og driver nettstedet Gympartner.no.

trening. Vær derfor tålmodig og se på kroppens forandring i speil og med målebånd kontra å se deg blind på vekten, råder Nielsen Kjøniksen.

Vektnedgang er veldig individuelt, men for alle gjelder det å ta bevisste valg i hverdagen.

- Kutter man ned for eksempel litt på porsjonene, kutter ekstra dressing og drikker kun vann som tørstedrikk, kan man komme langt med et "normalt" kosthold. Man kan faktisk oppleve å spise mer enn vanlig, fordi man tar de rette valgene, sier hun.

Her handler det også om hvor mye du beveger deg. Har du satt deg som mål å gå ned fem kilo før juni/juli, vil treningen ta en del tid om du skal klare å forbrenne 500-600 kalorier daglig.

Les også: Gå ned de siste kiloene

Les også: Forbrenn mest mulig

Les også: Endelig slank



- Da bør du sette av en times tid til trening, gjerne fem dager i uken. Det kan deles opp i mindre økter, men pulsen må opp i moderat intensitet som et minimum, cirka 70-80 prosent av makspuls. Både kondisjon og styrke er viktig, men er det vektnedgang som er viktigst bør kondisjonstreningen prioriteres, sier treningseksperten.

Ikke gi opp

Har du først bestemt deg for å gå ned de få kiloene før sommeren, er det om å gjøre å holde på løftet ditt.

- Det aller, aller viktigste er å være tålmodig og aldri gi opp. Livsstilsendringer kan ta tid, og ingenting kommer av seg selv. Og til syvende og sist handler det om å klare å holde vekten og ha gode, sunne vaner både innen kosthold og trening etter at du har nådd målet ditt - kontra å gå på en "slankekur".

Eksempel på ukesplan


Line Marion tar alltid hensyn til individualitet når hun lager en trenings-og kostholdsplan for noen, men her får du en pekepinn på hva du bør ta hensyn til om du skal ned fem kilo til sommeren.
  • 1 times trening 5 ganger i uken av minimum moderat intensitet, ca. 70-80% av makspuls, gjerne høyere (kaloriforbruk ca. 5-600 eller høyere avhengig av treningsform, vekt, intensitet osv.).
  • Hovedvekt på kondisjonstrening, eksempelvis 2 intervalløkter, 1 "langkjøring" og 2 styrkeøkter.
  • Ligge ca. 1000 kalorier i underskudd i snitt per dag ved en kombinasjon av trening og kutt i kosten (noen spiser for lite, så for disse gjelder andre retningslinjer da videre kutt vil gjøre vondt verre).
  • Kutt unødig sukker og fett i kosten (noen er for lavkarbo, andre kutter fettet - i hovedsak vises ingen forskjell i vektnedgang ved disse to ulike metodene i forskningsstudier).
  • Spis mer proteinrik mat (kylling, fisk, magert kjøtt, egg, tofu, bønner osv.) og mye grønnsaker - dette gir god metthetsfølelse.
  • Drikk mye vann, gjerne 2-3 liter daglig.
  • Innfør lørdagsgodt - kun litt kos lørdag kveld, dropp det de andre dagene.

Flere tips får du på Line Marions treningsblogg!

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!