Det trenger ikke være så vanskelig å holde seg slank, eller gå ned i vekt, men du er nødt til å tenke over hva du putter i munnen.

Her er noen eksempler på god vårmat som også er slankende:

Artisjokker

En halv kopp med oppskjærte artisjokker passer godt i salater og pasta eller som snacks. Grønnsaken inneholder massevis av sunne næringsstoffer, og er spesielt rik på B-vitaminet folat og antioksidanter.

Les også: Mat i farta

Les også: Drikk deg grønn

Les også: Mellommåltider holder deg slank



Sukkererter

Den søte og sprø grønnsaken inneholder 26 kalorier per kopp og du kan kose deg med god samvittighet om du bruker sukkererter som snacks. De passer bra i salater, til en sunn dip og er proppfulle med fiber, folat og inneholder i tillegg mye Vitamin K som er godt for benstrukturen og blodomløpet.

Jordbær

En kopp med jordbær inneholder 49 kalorier, tre gram mettende fiber og null gram fett. Studier viser også at et kosthold rikt på bær kan forebygge mot hudaldring og kreft.

Aparges

En stor bunt med asparges inneholder svært få kalorier og en god porsjon vitamin A og C. Vil du gjøre aspargesen ekstra smakfull kan du for eksempel riste de i 10 minutter i ovnen med litt olivenolje, salt og pepper på.

Agurk

En kopp med oppskjært agurk inneholder 16 kalorier, mye fiber og vann, dermed er grønnsaken mettende i magen. Studier fra Penn State University viser også at å inkludere vannrike grønnsaker som agurk i salaten hjelper personer å kutte ned kaloriinntaket med opptil 12 prosent.

Ananas

Dropp ananas på boks og ta sikte på den du finner i fruktdisken. Selv om ananas inneholder mer naturlig sukker enn annen frukt, er sukkerinnholdet fremdeles relativt lavt. En kopp med oppskjært ananas inneholder 82 kalorier, og dette er mye bedre å spise enn for eksempel iskrem. Frukten er også rik på vitaminer og mineraler som roer ned magen og hjelper på fordøyelsen.

Avocado

Grønnsaken inneholder mer fett og kalorier enn andre grønnsaker, rundt 120 kalorier og 11 gram fett per halve kopp med oppskjært avocado. Men, fettet er hjertevennlig, dessuten inneholder grønnsaken Vitamin A, E, D og K, og den metter godt. Avocado er en god erstatning for smør, majones og ost både på brødskiva og i salaten.

Banan

Om du trenger noe kjapt og mettende er banan en bra frukt å spise. Det er lette å ha med i vesken, og passer like godt i frokostblandingen, på brødskiven eller i smoothien. Banan inneholder kalium som hjelper deg å regulere blodsukkeret, i tillegg til mye B-vitamin som gir deg energi.

Nektarin

Frukten smaker søtt og godt og inneholder cirka 60 kalorier per stykk. Skinnet inneholder mye fiber som både metter og hjelper mot høyt kolesterol. Studier viser også at nektariner er fulle av lykopen og lutein, to kraftige naturlige forbindelser.

Kilde: About.com, Ivillage.com
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!