Kapre drømmejobben

Slik får du jobben du ønsker deg.

Sist oppdatert
Enten du er nybegynner i jobbsøking, eller har holdt på en stund: Det kan være en kunst å skrive en god CV og ikke minst en god søknad.

Les også: Realiser drømmen din!

Les også: Bedre jobbhverdagen!

Les også: Klar for skolebenken?


På NAV sine hjemmesider kan man finne mange nyttige råd og gode eksempler på hvordan man kaprer drømmejobben. Det krever at du tenker nøye gjennom hva du vil og er god på, og jobber godt med søknad og CV.

Her er noen gode råd i søkeprosessen:

1. Bli trygg på egen kompetanse
Det første du må gjøre er å kartlegge din egen kompetanse. Dette får du bruk for senere, både i jobbsøknaden og i et eventuelt intervju.

Stikkord:
  • Hva kan du?
  • Hva vil du?
  • Hva har du lært gjennom utdanningen din?
  • Hva er drømmejobben din?
  • Hvor har du lyst til å jobbe?
  • Har du en CV som gjenspeiler din kompetanse og dine ønsker?
  • Realkompetanse, altså all kunnskap og ferdigheter du har, kan også bidra til at du får drømmejobben. Dette kan for eksempel være:
  • Hvordan er dine kommunikasjonsferdigheter, både skriftlig og muntlig?
  • Er du en teamarbeider?
  • Har du ledererfaring?
  • Tar du lett initiativ?
  • Er du en problemløser?
  • 2. Tenk utradisjonelt
    Etter at du har kartlagt din egen kompetanse, kan du starte med å se på jobbmuligheter. Arbeidsmarkedet er større enn du tror. Du kan for eksempel finne jobb i bransjer du ikke har tenkt på før, jobber utenfor regionen din, eller kanskje i utlandet? Det lønner seg å være fleksibel og tilpasningsdyktig. Husk: Å jobbe i ny bransje gir ny kunnskap!

    Et alternativ kan være å flytte. Dette viser at du har sterk motivasjon for jobben, og er villig til å stå på. Det gir nyttig erfaring en periode, dersom du senere vil søke jobber på hjemstedet.

    3. Orienter deg i arbeidsmarkedet
    Det er viktig å kartlegge arbeidsmarkedet og jobbmulighetene. Finner du ikke ledige jobber der du bor, må du utvide søket. Det lønner seg å følge med på trendene i arbeidsmarkedet for å finne ut hvilke bransjer som har størst behov for folk akkurat nå.

    Tenkt over dette:
  • Søker du jobb i en bransje hvor det i fremtiden vil bli flere eller færre ansatte?
  • Er det mange arbeidssøkere som søker samme type jobb som deg?

  • 4. Finn de ledige jobbene
Det finnes en rekke måter å finne de ledige jobbene på.

For eksempel:
  • På nav.no finner du en oversikt over ledige jobber, delt inn etter blant annet yrke, fylke og kommune.
  • Du finner ofte stillingsannonser innen fagblad og nettsider for din yrkesgruppe.
  • Det finnes mange stillingsbaser på Internett. Lag en oversikt over hvilke nettstedet som passer deg best.
  • Ring eller oppsøk drømmejobben direkte, selv om de ikke har lyst ut ledig jobb.
  • Følg med i avisen og i tidsskrifter.
  • Følg med på ulike bedrifters hjemmesider.
  • Bruk nettverkene dine
  • Kontakt vikarbyråer.
  • 5. Skriv en god CV
    CV er en forkortelse for Curriculum Vitae, som betyr «en kort beskrivelse av eget livsløp». På CVen skal du fortelle om hvem du er, hva slags utdanning du har og hva du har gjort. Den skal alltid følge jobbsøknaden din, og disse skal utfylle hverandre. Det er derfor viktig at CV er ryddig og oversiktlig.

    Stikkord på viktige elementer i en CV:
  • Personlige opplysninger som navn, adresse, fødselsår og kontaktinfo.
  • Utdanning. Begynn med å føre opp den utdanningen du tok sist.
  • Arbeidserfaring og praksis. Også her skal du starte med å føre opp den siste jobben din, med stillingstittel.
  • Kurs og sertifikater. Dette stilles opp på samme måte som arbeidserfaring. Husk tillitsverv fra skole, idrett, borettslag og lignende.
  • Du kan også ta med:
  • Nøkkelkvalifikasjoner og personlige egenskaper.
  • Språk du kan, både skriftlig og muntlig.
  • IT-kunnskaper.
  • Prosjekterfaring.
  • Referanser.
  • Verv.
  • Fritidsinteresser.
  • Tips:
    Lengden bør være maksimalt to sider.

    6. Skriv en målrettet søknad
    Målet med søknaden er å bli innkalt til intervju, og er det første inntrykket arbeidsgiver får av deg. Det er derfor viktig at du jobber aktivt med å lage en god søknad.

    Husk derfor å:
  • Analyser stillingen - Den må være et direkte svar på utlysningsteksten.
  • Fortell om deg selv, og hvorfor du er rett person for jobben.
  • Vær kort og poengtert. Legg vekt på hvorfor du søker jobben, hvorfor du bør ansettes og hva du kan tilføre virksomheten.
  • Skriv en ny søknad til hver jobb du søker. Du kan godt bruke de samme formuleringene, men søknaden må tilpasses hver nye stilling du søker på.
  • Søknaden bør være maks én side.
  • Unngå for mye detaljert informasjon, dette står i CVen.
  • Les nøye korrektur.
  • Få andre til å lese gjennom søknaden før du sender den.
  • Kilde: Nav.no
jobb_hoyde

Denne saken ble første gang publisert 18/03 2011, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også