Å spise sunt og godt er kanskje ikke så vanskelig når man har mulighet til å tilberede og forberede hjemme i sitt eget kjøkken. Men hva når man blir akutt sulten utenfor hjemmets fire vegger?

Les også: Frossenpizza lurer oss

Les også: Hold deg naturlig ung

Les også: Fra usunn til sunn mat


Anette Hortman er ernæringsrådgiver og kursholder for livsstilsprogrammet i Agder. Hun veileder i hovedsak innenfor statens ernæringsråd, men har også erfaring innen LCHF (Lowcarbhighfat), og andre diett-alternativer. Når det kommer til sunn «mat i farta», mener Hortman at det kun er fantasien som setter grenser, og at mat laget fra bunnen ofte er det beste. Hva som er sunt og usunt er en diskusjon som vil fortsette i mange å fremover, avhengig av om man følger en diett med lite karbohydrater, om man holder seg unna fett, eller om man har andre preferanser.

- Det er store uenigheter på dette punktet, men proteiner og fett fra naturlige kilder og grønnsaker vil nok alltid være sunt, mener Hortman.

Her er ernæringsrådgiverens tips til mat i farta:
  • Usaltede nøtter (også bra å ha i veska)
  • Salater med mye protein (rent kjøtt/egg/feta/oliven)
  • Ha med rester fra gårsdagens middag (i en boks i veska)
  • Egg og avocado
  • Hjemmebakte grove muffins og scones
  • Eggerøre
  • Oliven
  • Ernæringsfysiolog og personlig trener, Janne Walle, jobber blant annet med å utarbeide personligrettede kostholdsprogram ved treningssenteret Fitfactory i Bergen.

    - Som ernæringsfysiolog stiller jeg meg imot noen av myndighetene sine anbefalinger innen kosthold. Hovedsaklig der hvor de anbefaler minst mulig inntak av mettede fettsyrer og heller sikter mot lettprodukter. Det å begrense inntak av kjøtt til det minimale mener jeg også er en feil veiledning. Jeg har troen på at det er karbohydratene, spesielt raske karbohydrater, sukker og fint mel, som er årsaken til dagens livsstilssykdommer. Da spesielt med tanke på overvekt og diabetes.

Hun følger selv et LCHF kosthold og er godt fornøyd med alle positive virkninger dette gir på kroppen. Stabilt blodsukker, mer energi, ingen søtbehov, bedre hud og bedre konsentrasjon er virkninger hun selv har erfart.

- Derfor blir nok mine følgende tips mest interessant for de som følger et lavkarbokosthold. Her er det stadig økende interesse og jeg som ernæringsfysiolog har en stor oppgave foran meg med å "omvende" så mange som mulig fra å være redd for fett til å bli glad i fett. Myten om at fettet gjør oss fete står sterkt hos mange.

Her er ernæringsfysiologens tips til mat i farta:
  • Hvitostskiver (velg fete varianter) rullet sammen med skinkepålegg. For at det skal mette bedre spe gjerne på med litt majones.
  • Avokado med rekesalat. Ta ut stenen og fyll på med rekesalat. Eventuelt kjøpe reker og spe på med vanlig majones (ikke lettvariant). Ha alltid en skje liggende i vesken.
  • Nøtter av ulike slag. Helst de uten salt. Metter godt og holder lenge. Gjerne blandet i en halv boks cottage cheese.
  • Spekeskinke med brie. Skjør av noen biter med brie og rull inn i skinken.
  • Kylling (med skinn) og fiskekaker fra varmdisk i butikk. Ypperlig lunsjforslag, men ta gjerne noen oliven eller avokado i tillegg for å sikre inntak av sunne vegetabilske fettsyrer.
  • Blomkål og brokkoli - godt å knaske på om man bare er litt småsulten. Bruk gjerne kesam (fet type) som "dip" for å få proteiner og fett.
  • Kokte egg er alltid greit å ha med seg. Gjerne med litt majones. Majones selges i små porsjonstuber.
  • Karbonadekaker som stekes kvelden i forveien/morgenen er alltid gode lunsjforslag. Spises like gjerne kalde som varme. Bland da en kjøttdeig, med ca 1 dl kremfløte + 3-4 eggeplommer og masse krydder av ulike slag.
  • Tomat/mozarellaost og oliven i en boks. Gjerne med litt olivenolje og balsamico eddik over.
  • Kokte egg/eggerøre med røkelaks. Kjapt å lage til i en boks om morgenen. Sikrer dagens inntak av omega 3.
  • Salat med avokado/oliven/tunfisk på boks (i olje) + egg.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!