Kreftforeningen inngikk i fjor et samarbeid med en rekke kjente bloggere, som tok et oppgjør med egne solariumsvaner.

Les også: Avhengig av brunfarge?

Les også: Er du i faresonen?

Les også: Sjokket over solariumsbrune jenter


Bloggerne Lars Tangen, Ida Wulff og Kristina Andersen gikk åpent ut med sine negative erfaringer med solarium, i håp om å redusere solariumsbruk blant unge.

Gjennom kampanjen Bloggere med solvett arrangerte Kreftforeningen i tillegg en konkurranse mellom ulike bloggere, hvor målet var å informere og engasjere lesere om farene ved solarium. Her gikk blogger Tuva Willassen av med seieren med 4825 stemmer, og fikk i kampanjeperioden over tusen flere lesere.

Hun brukte cirka to timer i solarium i uken, og følte seg avhengig av farge på kroppen.

- Før kampanjen tok jeg solarium 2 til 4 ganger i uken, alt ettersom hvor mye penger jeg hadde. Hadde lommeboken vært stor nok kunne jeg godt ha tatt det hver dag. Ble aldri fornøyd med brunfargen! I dag er forholdet mitt noe helt annet. Før tok jeg solarium for å bli "svart", mens nå tar jeg det et par ganger i måneden for å føle meg vel, eller hvis jeg skal noe spesielt hvor jeg skal ha på kjole og lignende, forteller Willassen.

Hun fikk veldig positiv tilbakemeling fra leserne sine.

- Mange fortalte meg om deres solariumshistorier, og fortalte meg hvor inspirerte de ble av meg, sier hun.

Økning i antall føflekker
Willassen er ikke alene om å starte med solarium i svært ung alder. Blogger Lars Tangen begynte med solarium da han var 14 år gammel, og tok sol cirka 40 minutter 3 ganger i uken. Han var svært fornøyd med brunfargen, som han selv beskriver slik:

"Noen ganger var jeg så brun at jeg så ut som jeg var fra svarteste Afrika".

Tangen opplevde plutselig en dramatisk økning i antall føflekker. Hos legen fikk han beskjed om å slutte med solarium, på grunn av høy risiko for ondartet hudkreft innen kort tid. Han holdt seg unna solarium i en uke, før han begynte på igjen. Kanskje ikke like ofte som før, men pigmentflekker og føflekker dukket allikevel opp. Tangen fjernet føflekkene hos legen, men fortsatte som før. Vendepunktet ble en konsultasjon hos hudpleier, som sammenlignet Tangens bilder med bildene til en 71 år gammel solskadet kvinne.

- Det var som en åpenbaring for meg, og det var da jeg tenkte "dette går ikke lenger", sier Tangen til Kvinneguiden.no.

Han sluttet med solarium på dagen, og har ikke tatt sol siden.

Bare positive tilbakemeldinger
- Huden har reagert bare positivt siden jeg sluttet. Mange tror for eksempel at sol forebygger kviser, mens sannheten er at hyppig solarium stimulerer talgkjertlene, sier Tangen.

Han er svært fornøyd med sin lyse, og nå kvisefrie, hud.

Tangen forteller at han har fått utelukkende positive tilbakemeldinger på sitt engasjement mot solarium.

- Når jeg fikk en mulighet til å gjøre andre folk oppmerksomme på hvor skadelig det er, kunne jeg ikke si nei. Det er så viktig, for det tar ikke lang tid før kroppen blir ødelagt, sier han.

I dag velger bloggeren andre løsninger, om han ønsker mer brunfarge, som selvbruningskrem og spraytan. Han har også fått flere forespørsler fra personer innen motebransjen, om å stå modell eller delta på moteshow, på grunn av sunnere hud.

Spennende prosjekt
Initiativtaker Kreftforeningen sier seg svært fornøyd med kampanjen.

- Kreftforeningen jobber aktivt med bruk av sosiale medier, og Bloggere med solvett-konkurransen var absolutt et spennende og vellykket prosjekt, sier Anne Lise Ryel, generalsekretær i Kreftforeningen

. Hun forteller at målgruppen først og fremst var unge som bruker solarium mye og ofte. En gruppe som ellers er vanskelig å nå via tradisjonelle kanaler.

- Vi ønsket å øke kvaliteten på det som skrives om solarium i blogger og valgte en kampanjeform der unge som selv har brukt mye solarium var talerør ut til sine lesere og venner. Og bloggerne skapte engasjement blant leserne sine, med blogginnlegg om alt fra 18-årsgrense i solarium, alternative måter å bli brun på, om det er penest å være brun eller blek, om rynker, til bruk av penger og tid. Mange unge synes de lærer lite på skolen om sammenhengen mellom sol, solarium og hudkreft, forteller Ryel til Kvinneguiden.no.

Lang vei å gå
Etter kampanjen har Kreftforeningen sett en liten tendens til flere blogginnlegg om solarium og hudkreftfare.

- Men foreløpig er det minst like mye positivt snakk om solarium i sosiale medier enn innlegg om de negative sidene. Det er fortsatt en lang vei å gå for å få flere unge til å ha sunne solvaner, både i ute- og innesol. Kampanjen var en god start på veien, sier Ryel.

Kreftforeningen har ikke tatt stilling til om de skal gjenta konkurransen i samme form, men understreker at de vil ta med seg denne måten å jobbe på videre.

Kilder: Kreftforeningen.no, Bloggeremedsolvett.no
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!