Dr. Olav Skatvedt ved Søvnspesialisten.no opplyser om at den opptimale ettermiddagsluren varer i 15 minutter. En såkalt "powernap".

- En bra powernap varer i 15 - maks 20 minutter. Det holder i flere timer fremover. Hvis du sover i 1-2 timer kan dette forstyrre innsovningen til vanlig tid og i sum gi dårligere søvn. Det er lurt å sette på en alarm i begynnelsen, men etter hvert kan man faktisk lære seg å sovne fort og ofte våkne raskt, sier han.

Sliter du med å holde deg våken etter middagsluren anbefaler Skatvedt at du setter deg selv i aktivitet.

- Stå opp og gå deg en tur, eller gjør noe annet som holder deg våken, anbefaler han.

Les også: Plagsomme mareritt

Les også: Fra angst til fobi

Les også: Psykisk syk



Bruk alarmen

Skatvedt forteller at det er lurt å ta en powernap når du er trøtt, spesielt hvis du skal gjøre ting som krever konsentrasjonen din, for eksempel som å kjøre bil.

- Selv lærte jeg meg å stoppe og sove i bilen da jeg ble trett på lengre kjøreturer. Hvis man ikke legger ned setet, er det så ubehagelig at man våkner etter en kort blund, sier søvnspesialisten.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!