Det er klart at allsidig trening er hva kroppen helst ønsker, men har du dårlig tid, er det greit å vite hvilken øvelse du bør prioritere.

Styrke og oppstramming

Om den perfekte treningsøvelsen ikke eksisterer, er det isåfall lite som kommer nærmere så perfekt som armhevninger gjør!

Øvelsen er tung og vanskelig for mange, men absolutt noe alle kan mestre bare man begynner forsiktig og utfordrer seg selv mer og mer for hver gang man prøver.

Gjennom armhevninger får du nemlig ikke bare styrketrening for armene. Du trener også brystet samtidig som du stabiliserer hele kroppen og dermed trener mage, rygg, hofter, rumpe, lår og legger.

Flere varianter

I tillegg finnes det mange måter å gjøre armhevninger på. Det er vanlig å begynne på knærne og med armene godt fra hverandre. Da trener du hovedsakelig brystet men stabiliserer også med mage, rygg og lår. Synes du at dette blir for tungt, kan du også stå oppreist og trene armhevninger mot en vegg. Du kan trene lenge og bra mot veggen eller på gulvet på knærne, men etterhvert bør du pushe deg selv og prøve å komme deg opp på tå og gjøre vanlige armhevninger.

Det er helt i orden om du bare klarer to-tre på tå, prøv å øke med en for hver gang uansett om dette tar måneder!

Når du begynner å bli god, noe som kan ta minst ett år, kan du variere armbredden og ha et smalere grep hvor du trener mer triceps. Så kan du også løfte en fot og plassere den oppå den andre for å utfordre styrken i hver fot.

Ønsker du mer styrke for hele kroppen, kan du stoppe opp i noen sekunder per gang du har armene strak og holde kroppen stabil som en planke.



Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!