" Skjønnhet kommer innenfra" eller "man er hva man spiser" kan høres ut som de største klisjèlinjene, men faktum er at det vi putter i oss har stor innvirkning på hvordan vi føler oss.

Antioksidant-kildene

Kvinneguidens kostholdsekspert Camilla Andersen vet for eksempel hva du kan spise for å få en klarere og renere hud;

- E-vitamin er avgjørende for en sunn og klar hud. Det får du ved å spise for eksempel valnøtter, oljer, margarin og egg, forklarer Andersen som også anbefaler deg å smøre avocado på huden og la det virke ti minutter for å få en hud med glød.

Ernæringsfysiolog Camilla Andersen på Kvinneguiden!

Kvinneguiden.no har inngått et samarbeid med ernæringsfysiologen Camilla Andersen.

Camilla er cand.scient i samfunnsernæring fra Universitetet i Oslo, og driver i dag nettstedet Somebody.no, der hun tilbyr hjelp til varig livsstilsendring og vektnedgang.

Antioksidanter hjelper ikke bare for en bedre helse, det hjelper også huden og kroppen til å se yngre og sprekere ut.

  • Blant grønnsakene er det grønnkål som inneholder mest antioksidanter, sammen med chilipepper, rødkål, paprika, persille, artisjokk, rosenkål og spinat.

  • Blant rotgrønnsakene er det rødbeter som inneholder mest antioksidanter.

  • Av frukt inneholder granateple høye konsentrasjoner antioksidanter. Sitrusfrukter har generelt sett et høyt innhold. Druer, plommer, ananas, dadler og kiwi inneholder også mye.

  • Bær inneholder masse antioksidanter. Nyper har et svært høyt innhold, sammen med krekling, blåbær, solbær, kirsebær, bjørnebær, ville jordbær og tyttebær.

  • Valnøtter og solsikkefrø inneholder også mye antioksidanter.

    Skjønnhetskost

  • For sterkere tenner, negler og skjelett skal du spise kalsium og D-vitamin. Kalsium trenger D-vitamin for å bli tatt opp i kroppen.

  • For klarere syn skal du spise fet fisk, frukt og grønt, gulrøtter, egg, appelsin/juice, magert kjøtt og magre meieriprodukter, nøtter, frø og mandler.

  • For et sterkere og finere hår skal du spise hvetekim, gjær og lever. Håret trenger de vitaminene og mineralene som finnes i disse matvarene, samt et kosthold med A- og B-vitaminer. Gode kilder til A vitamin er: Gulrot, grønne grønnsaker, aprikos, mango, leverpostei og ost. Gode kilder til B-vitamin er: Grove kornprodukter, grønne grønnsaker, ost og melk, kjøtt og fisk, belgvekster, appelsiner og bananer. Kalsium og Omega 3 spiller også positivt inn.

    Perfekt smørning

    Riktig mat og nok drikke er altså den beste veien til skjønnhet og en frisk kropp. Ernæringsfysiologen mener at Omega 3 er essensielt. Mat med umettet fett som for eksempel olje, avocado og fet fisk smører kroppens indre system best mulig.

    - Omega 3 er blant annet viktig for barns utvikling av hjernen og er et fett kroppen ikke kan lage selv. Derfor må vi få det tilført via kostholdet, enten via mat eller tilskudd. Omega 3 beskytter mot hjerte-karsykdom og har også mulig helseeffekt på leddplager, øyesykdommer, migrene, psoriasis, atopisk eksem, astma og allergi, diabetes, reumatisme, Crohns sykdom og kreft. Spiser du to fiskemiddager i uken med fet fisk eller fiskepålegg hver dag, får du sannsynligvis nok via kosten. Hvis ikke bør du ta tilskudd, det gjelder alle, sier Andersen.

  • Les mer om Omega 3 her



Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!