Dersom du vil leve et friskt og langt liv, skal du inkludere kaffen i ditt daglige kosthold. Det forteller Norsk Kaffenformasjon i sitt informasjonshefte "Kaffe & Helse, myter og fakta".

Sunnere enn grønn te?

Forskere har identifisert fire ganger så mye antioksidanter i kaffe enn grønn te. Antioksidanter kan redusere nivået av de ødeleggende frie radikalene i kroppen og dermed virke beskyttende mot kreft og hjertesykdommer.

Og ikke bare mener forskere at kaffe holder deg ung med antioksidanter, den svarte drikken fungerer som rene mirakelgjøreren!

  • Reduserer diabetes

    Type 2 (aldersdiabetes) er et økende verdensproblem og forskning viser at kaffe kan redusere risikoen for denne sykdommen.

  • Leverfunksjon

    Norske studier har vist at kaffedrikking har en gunstig effekt på leverfunksjonen. Tre kopper om dagen halverer risikoen for å få skrumplever.

  • Nyre - og gallesten

    Kaffedrikking har vist seg å forebygge dannnelsen av nyrestein. Det er også påvist at 4 - 5 kopper kaffe om dagen nesten halverer risikoen for å utvikle gallestein. Årsaken til redusert risiko ligger i koffeinet.

  • Økt konsentrasjon og utholdenhet

    Forskning viser at kaffe skjerper vår oppmerksomhet og konsentrasjon. Kaffen hjelper deg å tenke klarere og styrker hukommelsen. Studier har også vist at det å drikke kaffe foran en krevende fysisk prøve, hjelper folk å holde ut lengre.

  • Større forbrenning

    Forskning viser at kaffe øker forbrenningen i kroppen.

  • Reduserer astma

    Koffein har lenge vært kjent som et hjelpemiddel for astmatikere. Mange pasienter opplever at et jevnt, moderat kaffeforbruk hjelper til å redusere anfallene.



    Kilde: Norsk Kaffeinformasjon



Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!