Tiden er her atter en gang; sommeren med bare legger, korte skjørt, små bikinier og ettersittende t-skjorter.

Jojo-slanking

Mange skulle gjerne kvittet seg med et par kilo før sommeren kommer for fullt. Om du bestemmer deg for å gå ned i vekt, er det viktig å være klar over at det absolutt ikke finnes noen supersnarveier..

Andrew Prentice, professor i Internasjonal Ernæring ved London School of Tropical Medicine and Hygiene og ekspert på overvekt, sier til nettstedet Timesonline at forbrenningen trapper ned i kroppen når vi slanker oss og at den egentlig tilpasser seg vekten i kroppen vår.

- Om du legger på deg vekten du har klart å miste, spretter forbrenningen din opp igjen dit den var. Forbrenningen i menneskekroppen er designet som en jojo, forklarer Prentice.

Diverse måltidserstattere som Cambridge Diet, Lighter Life eller her hjemme i Norge, Noka dietten eller Nutrilett i form av barer, shaker eller supper, inneholder kalorier for å mette kroppen din men som likevel skal hjelpe deg å holde deg under 1000 kalorier om dagen.

Professoren mener at slike dietter kan hjelpe deg ned i vekt dersom du klarer å følge dem, men han anbefaler de på ingen måte fordi når du først skal tilbake til ditt normale liv, vil vekten din sprette rett opp til nivået du var før du slanket deg og kroppen vil på den måten ikke takle å spise normalt.

Og slik fortsetter jojo slankingen, og man ender opp i en ond sirkel, der man til slutt ender med å veie mer enn man gjorde i utgangspunktet.

7 gode tips for å holde vekten nede

1. Finn en måte å miste vekt på som du liker og som du har råd til.

2. Vær klar over feil og fallgruver før du setter i gang. Ikke kjøp inn godterier og brus, da blir det vanskelig å holde seg unna.

3. Husk å spis i et regelmessig mønster gjennom hele uken, også i helgene.

4. Overvåk vekten din regelmessig, gjerne en gang i uken, både med vekt og målebånd.

5. Spis frokost hver eneste dag.

6. Kom deg ut og vær fysisk aktiv, gjør det du liker og som samtidig får deg til å svette.

7. Ikke utelukk noe fra kostholdet, men sett deg inn i kaloriinnholdet til matvarene du bruker mest. Mange får seg overraskelser!



Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!