Oprahs favorittlege Dr. Mehmet Oz har sammen med kollega Dr. Michael F. Roizen skrevet boken "Du - bli ekspert på din egen kropp". I boka forklarer legene hvordan du kan ta best mulig vare på kroppen og helsa og forhåpentligvis leve lengst mulig.

Få bedre helse

Her er noen av deres helsetips:

1. Du blir åtte år eldre av å røyke, omtrent fire år eldre av å ha et unormalt kolesterolnivå og åtte år eldre av stresset forbundet med å stadig unngå en ubehagelig oppgave.

2. Det ideelle blodtrykket er 115/76, dokumentert gjennom 56 undersøkelser som dekker 52 land og over 20 millioner mennesker. Lavere blodtrykk har ikke noe særlig innvirkning på aldring, men høyere tall er ikke bra - over 50 prosent av alle hjertinfarkt kan tilskrives et blodtrykk mellom 125/80 og 140/90.

3. Den beste dietten er en du kan følge resten av livet. Det vesentlige ved en "> diett er at du liker den og klarer å holde deg til den. Å spise for lite vil senke stoffskiftet ditt.

4. Flavonoidene og det sunnere fettet i "> kakao-basert sjokolade er bra for helsen.

5. Peanøtter er sunt, siden nøttene inneholder både sunt fett og sunne proteiner. Hold deg til de usaltede!

6. Jo færre forstyrrelser, jo bedre er søvnen, for da oppnår du søvn med raske øyebevegelser (REM- søvn) og et søvnmønster med langsomme elektriske svingninger som virker oppfriskende.

7. Snorking skyldes en innsnevring av luftveiene. Det er egentlig lyden av turbulens i luftstrømmen man hører, i motsetning til en rolig, jevn og lydløs luftstrøm.

8. En times passiv røyking tilsvarer å røyke fire sigaretter selv! Passiv røyking har forbløffende mye til felles med aktiv røyking når det kommer til helsevirkninger som slitasje på blodkar eller impotens.

9. Å spise litt fett ved starten av et måltid gjør at magesekken tømmes langsommere. Du blir raskere mett og holder deg mett lengre, og dermed får du mindre matlyst.

10. Valnøtter inneholder mer omega-3-fettsyrer enn noe annet nøtteslag. Omega-3 øker fruktbarheten hos både menn og kvinner ved å gjøre sædcellene mer svømmedyktige og bedrer miljøet for at egget skal feste seg hos kvinner.

11. En hvilken som helst form for fysisk aktivitet påvirker helsen din i positiv retning, enten det er styrketrening, en gåtur eller svømming.

12. Det er først når musklene blir slitne at du faktisk trener opp styrke eller utholdenhet.



Kilde: Mehmet Oz, Michael F. Roizen, "Du - bli ekspert på din egen kropp", 2008, Pantagüel



Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!