Ernæringsfysiolog Camilla Andersen er Kvinneguidens nye kostholdsekspert og i tiden fremover vil du få mange nyttige tips fra damen! I dag har vi spurt henne om vitamintilskudd i hverdagen.

Farlige vitaminer

Er det egentlig nødvendig å ta kostholdstilskudd?

- Ikke hvis du spiser nok og variert. Ikke kutt ut matvaregrupper i kostholdet ditt, kroppen trenger litt av alt, og ikke tro du går ned i vekt ved å sulte deg med 1200 kalorier om dagen, sier Andersen.

Det har i det siste vært diskutert i media om ekstra vitaminer og kostholdstilskudd er farlig. Andersen sier at grunnen til dette er fordi enkelte vitaminer som vitamin A og D er fettløselige og kan hope seg opp i kroppen om det blir for mye av dem.

- Vitamin A i store doser er giftig, kan gi leverskader og skade på foster for gravide. Vitamin D i store doser, 5-10 ganger anbefalt mengde, kan gi nyresvikt, forklarer Andersen.

Ernæringsfysiolog Camilla Andersen på Kvinneguiden!

Kvinneguiden.no har inngått et samarbeid med ernæringsfysiologen Camilla Andersen.

Camilla er cand.scient i samfunnsernæring fra Universitetet i Oslo, og driver i dag nettstedet Somebody.no, der hun tilbyr hjelp til varig livsstilsendring og vektnedgang.

Vin og sjokolade er bra!

Det finnes utrolig mye annet man kan spise isteden for å ta kosttilskudd. Ernæringsfysiologen anbefaler helt vanlig mat.

- Spis variert og ikke utelukk matvaregrupper. Få i deg brødvarer, kjøttvarer, egg, meieriprodukter, oljer og margarin, samt frukt og grønnsaker, sier hun.

Det er også diskutert at for mye antioksidanter kan virke mot sin hensikt og forkorte livet, hva tenker du om dette?

- Jeg tror ikke dette vil være noe problem så lenge man har et naturlig forhold til mat og mengder. Kanskje man ikke skal streve med å spise "9 om dagen" som har vært hevdet skulle være bra, men heller ta et eple og en banan og grønnsaker til middag og la det være greit. Og la den ene dagen bli slik og den neste dagen er det en kurv jordbær som byr seg. At det blir litt mer en dag enn en annen, men at man ikke har et fanatisk forhold til det. Vi har en mental og sosial helse vi også skal ta vare på, mener Andersen.

Og de beste antioksidantkildene finner man i naturen i blant annet bønner, bær og valnøtter.

- Men variasjon er det beste. Vi vet ikke sikkert om alle viktige stoffer er kartlagt, det er et samspill mellom flere stoffer, derfor skal man variere og spise litt av alt. Men frukt og grønnsaker generelt er jo kilde til antioksidanter. Kaffe og rødvin, te og mørk sjokolade er også gode kilder, forteller Andersen.



Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!