For deg som er gravid er det mer enn noen gang viktig å leve sunt slik at du holder deg frisk.

Vitaminer

Jern, kalsium, B-vitamin og proteiner er essensielt for gravide. Du finner B-vitaminer i spinat, appelsinjuice, nøtter, avokado, lever og frukt.

Vær komfortabel

Det er viktig at du føler deg bra når du er gravid, og for mange kvinner starter den gode følelsen med å se bra ut. Når magen din begynner å synes kan du gjerne fremheve kulen ved å knyte et bånd rundt livet.

Klær

Klærne du går med skal være elastiske med god plass. Skaff deg ammetopper, gjerne i bomull med usynlige sømmer, slik at plaggene ikke irriterer huden din.

Jevnlig sjekk

Når du finner ut at du er gravid, bestill deg en legetime. Det er viktig å følge med på din og din babys helse, blodtrykk, vekt, hjerterytme - det meste skal sjekkes. Slik blir du også kjent med og komfortabel med ditt svangerskap.

Slapp av

Det kan høres ut som en amerikansk kjendisklisjè men yoga blir faktisk mer og mer populært på norske treningssentre og da særlig for gravide. Dette er fordi yoga lar deg slappe av på en fantastisk måte, det sies at en time med yoga er det samme som fire timer med søvn. Dette gjør at yoga er perfekt for gravide som sliter med søvnen.

Trening

"Alle" anbefaler gravide å trene, dette gir kroppen din energi, holder deg trent og legger til år i ditt liv. Og i svangerskapet er det mer viktig enn noensinne å trene! Kanskje føler du deg hjelpeløs når kroppen din utvides alle veier, men trening vil gi deg en viss kontroll over endringene. Hormoner og vektendring kan gjøre at leddene begynner å verke, dårlig balanse og økt hjerterytme kan også holdes under kontroll dersom du trener. Du behøver ikke trene så hardt, yoga, svømming eller sykling er fine aktiviteter. Trening vil gjøre at du føler deg mindre oppblåst, reduserer kramper, verk og opphovning. Dessuten er det sosialt på gruppetimer hvor du treffer andre gravide som du kan bli kjent med.

Klem i vei

Gjennom svangerskapet vil den voksende livmoren legge ekstra press på blæren som igjen gjør at det er lettere for deg å lekke litt. For å forebygge lekkingen bør du styrke bekkenmuskulaturen dine ved å trene på kniping. Klem sammen underlivet ditt i fem sekunder og slipp. Repetere ti ganger om dagen, gjerne når du sitter på bussen eller i dusjen.

Notater

Graviditet og fødsel er virkelig stort i en kvinnes liv. Dessverre er det mange kvinner som glemmer følelsene knyttet til denne perioden. Hvorfor ikke holde en dagbok her i Kvinneguidens forum? Skrible ned øyeblikkene, gode og dårlige, fortell om følelsene dine og om du ønsker å fortelle noe til venner og familie, ta en kikk i graviddagboka for å finne informasjon.



Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!