Du påvirker i stor grad helsen din gjennom kostholdet ditt, og det meste handler om hvilken mat du inkluderer i hverdagen din. I tillegg er det andre faktorer som spiller inn, men i bunn og grunn er det du som kontrollerer helsen din.

Huskeregler

Så enkelt lever du sunt.

1. Drikk mye vann, minst to liter om dagen. Dette gjør du ved å drikke vann til hvert måltid og ha med deg en drikkeflaske overalt.

2. Ikke pust inn forurenset luft, noe som kan være vanskelig i hverdagen om du bor i byen.

Du kan bekjempe det forurensingen gjør med kroppen din ved å sørge for å spise rikelig med antioksidanter, for eksempel fra bær og frukt. Det er også fint om du kommer deg ut i skog og mark en gang i blant!

3. Trening slipper du dessverre ikke unna om du vil ta vare på helsen din. Alle har tid til å trene, du må bare prioritere det. Trening holder deg frisk og ung, sprek og slank, gir deg livsgnist, energi og gjør deg glad og positiv.

Dersom du ikke har tid til å trene til faste tidspunkter utenfor hjemmet kan en ergometersykkel i stuen være redningen.

4. Søvn er helt essensielt for en god helse. Og god søvn må prioriteres, akkurat som trening. Legg deg så tidlig som du kan i hverdagen, sørg for å få minst åtte timer på puta så du hviler kroppen, kvitter deg med stress og forbrenner kalorier.

5. Kostholdet må varieres. Det er greit å skeie ut i helgen, kroppen trenger et lite sjokk av og til. Men hold deg til fullkornprodukter, renskåret kjøtt og fiber, vitaminrik mat som frukt og grønnsaker og drikk masse vann. Mat som metter og gir deg energi gjør at du føler deg mer tilfreds og som smører maskineriet ditt.

6. Gå ned i vekt om du føler deg overvektig. Hele den vestlige verden lider av stadig mer alvorlig fedmeepedemi. Bli kjent med maten du spiser, kanskje får du i deg massevis av kalorier uten at du er klar over det.



Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!