Ikke bare tar det tid å tilberede sunn mat, men matvareprisene øker og dermed er det enda mer krevende å leve sunt. Likevel finnes det billige og kjappe måter å tilberede sunn mat. Les hva kostholdsekspertene anbefaler deg å spise!

Grovt og fargerikt

Ønsker du en sunn livsstil, men ikke alltid har tid til å lage all mat fra grunnen av? Du trenger faktisk ikke fortvile, de sunne og kjappe alternativene har det etterhvert blitt mange av.

Kostholdsekspert ved Grete Roede AS, Unni Vada Coldevin, forteller at det finnes mye enkelt og billig på heremtikk både av tunfisk, tomater, bønner av ulike slag og mais som er sunt og billig kan være greit å ha lett tilgjengelig i skapet.

- De kan brukes i salater, supper, gryter, fylte pitabrød og tortillalefser. Se an sesongen for de ulike grønnsakene, rotgrønnsaker er for eksempel mye billigere på høsten. Frosne grønnsaksblandinger er også relativt billig og kan være greit å bruke til wok, supper og gryter. Posesupper er billig og disse kan du gjøre litt sunnere ved å tilsette mer grønnsaker, sier Coldevin til Kvinneguiden.

Matfaglig konsulent ved Norwegian seafood, Ingebjørg Moe, mener at vi skal se etter minst mulig bearbeidet mat med minst mulig unødvendige tilsetningsstoffer. Selv om Moe først og fremst jobber med å anbefale fisk til folket, mener hun at grøntfòr helt klart er toppers.

- Gode norske rotgrønnsaker, gulrot, kålrot, sellerirot, knutekål, men også løk, purre og poteter samt epler og pærer er bra, forteller Moe.

Bruk frysedisken

Doktor og matspesialist Fedon Lindberg, anbefaler folk å inkludere belgfrukter som linser, bønner, erter og kikerter, mandler og egg som sunn og billig mat i sitt kosthold.

- Ferdigretter basert på upanert fisk fra frysedisken og grønnsaker er sunne, kjappe og billige alternativer, mener Lindberg.

- Det er mye bra i frysedisken. Ofte er fryst ferdigmat bedre enn hermetikk fordi fryst mat krever mindre tilsetningsstoffer i form av konserveringsmidler, forklarer Moe.

Konsulenten får også støtte fra Coldevin som mener at sunn mat fra frysedisken eksempelvis er Mia fullkornspai, wokblanding som du kan tilsette strimlet skinke og en ferdig woksaus. Frossen grønnsaksblanding med poteter, strimlet svinekjøtt og litt buljong blir en god suppe.

- Frosne grønnsaker er et godt alternativ til friske, og er behandlet slik at mesteparten av vitaminene og mineralene i grønnsakene er bevart. Mange av Fjordlands sine middagsretter som du finner i kjøledisken er også sunne alternativer, sier Coldevin.

Mat i farten

Alle kostholdsekspertene er helt enige om at fastfood kan være kjempesunt.

- Hvis maten er utviklet med fokus på helse og ikke kun lav pris, er dette bra, sier Lindberg, som selv har slått seg sammen med Burger King om å lage en sunnere burger.

Lindberg mener at fastfood er en betydelig del av problemet i forhold til feilernæring, fedme og diabetes.

- Da må den også nødvendigvis bli en del av løsningen. Det viktige er at det etter hvert kommer større tilbud på sunn fastfood, fordi behovet for lettvinte løsninger kommer til å øke i fremtiden, sier Lindberg til Kvinneguiden.

Han mener at få kjeder har utviklet virkelig gjennomtenkt fastfood, men synes det finnes et par gode alternativer;

- De fleste fastfoodkjeder har smoothies og yoghurt med bær, ulike salater og wraps, sier Lindberg.

- På McDonalds kan du for eksempel få sunt tilbehør som blant annet sidesalat, gulrøtter og fruktpose i menyene uten at det koster noe ekstra. På den måten har man nå mulighet til velge noen sunnere i stedet for pommes frites. Velg grovere hamburgere hvis de har, velg fiskeburger i stedet for kjøtt, eller salat i stedet for hamburger. Du kan også lett velge annen drikke enn brus. Vann, juice og sukkerfrie drikker er å foretrekke fremfor sukkerholdig brus. Salater, grove baguetter, yoghurt med kornblanding, Olapakken, Wraps, knaskegulrøtter og fruktpose eller annen frukt er sunne og lette alternativ, råder Coldevin.

Du trenger altså ikke lage mat helt fra grunnen av for å leve sunt. Men likevel er minst mulig bearbeidede råvarer å foretrekke.

- Gjør man bevisste valg, kan man lettere styre unna de usunne alternativene. Det har kommet mange nye og sunne muligheter, nå er det egentlig opp til hver enkelt å gjøre de gode valgene, sier Coldevin.

Huskeregler



Sunne ferdigprodukter sjekker du best på innholdsfortegnelsen. En god tommelfingerregel er at det som står først er det det er mest av.

  • Sjekk fettinnhold og fettype, mettet/umettet.
  • Sjekk saltinnhold.
  • Sjekk sukkerinnhold.
  • Sjekk tilsetningstoffer, hjelpestoffer, fargestoffer og lignende, jo flere jo verre, men noen få er nødvendige.

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!