Med litt ekstra hjelp fra venner og bekjente, kan du lett nå dine mål gjennom treningen.

Variasjon

Hvis du synes at treningen er et evig mas og du sliter deg gjennom hver eneste økt med tung rygg og slappe ben, er det slett ikke rart at du sliter med motivasjonen. Treningen skal være konsis og rutinemessig hver uke, men det betyr ikke at du ikke skal trene variert!

Har du ikke vært vant til å trene før, er det for mange vanskeligere enn forventet å begynne med nye rutiner. Du vil likevel begynne å elske treningen etterhvert som du merker at dette endrer livskvaliteten og sinnet ditt.

Samtidig er det helt normalt å kvi seg for en joggetur på lørdagsmorgenen, selv for den mest hardbarkede treningsnarkomane. Selv de sterkeste menneskene trenger et motiverende spark bak av og til for å kunne strekke seg etter sine mål og sørge for at de ikke slutter å trene.

Gode personlige trenere er glimrende motivatorer, det samme gjelder instruktører på gruppetreninger eller treningskamerater.

Har du ikke tilgang til personlig trener, er det flere ting du kan gjøre for å holde motivasjonen oppe.

Positivt selvbilde

Det kan høres ut som en klisjè, men du må snakke til deg selv slik at du får bedre selvtillit. Om du ikke føler deg bra med deg selv, kan det være vanskelig å dra til treningssenteret, synes du at du ser bra ut, er dette lettere.

Si til deg selv at du er flott, at du vil nå målene dine fordi du fortjener å gjøre det. Du kan også skape et bilde i hodet over hvordan du ønsker å se ut, og hvilken form du ønsker å være i. Det må være et realistisk bilde, et konkret og mulig mål for hvordan du vil at treningen skal påvirke kroppen.

Lag en plan

Det er viktig at du har et mål og en mening med treningen din, ellers klarer du ikke fortsette i lengden. Det ultimate målet (ett år unna), et delmål (om tre måneder) og en rekke småmål (en til to ganger i uken), er viktig. Kan du krysse av for at du klarte å løfte litt ekstra eller løpe litt lengre, eller pushe deg selv hardere, er dette topp for motivasjonen fordi du beviser for deg selv at du er i god form!

Lær deg faget

Det finnes utallige helsetidsskrifter og gode Internettsider hvor du kan lese deg opp om trening og metoder. Vårt eget treningsforum er et godt sted å begynne dersom du trenger råd og tips.

Treningsvenn

Mange strever med å trene alene, derfor er det veldig bra dersom du har en treningsvenn som du kan utfordre deg selv sammen med. Det kan være kjæresten din, venninnen din eller en kollega. Uansett er dette en god måte å holde seg motivert på.



Kilde: Timesonline



Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!