Hvis du ønsker å klatre deg oppover rangstigen på arbeidsplassen din, skal du spise riktig!

Økt puls

De fleste mennesker i en travel hverdag tror at kaffe og ettermiddagssnacks vil hjelpe dem å overleve stresset og holde energien oppe. Ny forskning fra International Labour Office i Geneve viser at enkle ting som å skippe måltider som igjen fører til lavt blodsukker, gjør at arbeidskapasiteten synker. Koffein i kaffen vil øke pulsen, magen blir oppblåst og hjernen blir sliten av usunne karbohydrater fra ettermiddagssnacksen.

Times' næringsekspert Amanda Ursell mener du skal starte med å kutte ut fettrik mat og alkohol som gjør det vanskelig å sove. Om du ikke orker frokost, kan du prøve med frukt om morgen, eller til og med å starte dagen bare med juice.

- Spis også egg og bananer, må du ha sjokolade, spis den mørke typen. Istedenfor kaffe kan du drikke peppermyntete og heller spare kaffen til etter jobb, sier Ursell til Timesonline.

Her er hennes tips:

Frokost

Mennesker som spiser frokost vil yte mer i løpet av dagen, trege karbohydrater som øker blodsukkeret forsiktig er den beste frokosten. En liten bolle med müsli eller havregrøt er en god start, det er også egg på knekkebrød eller grovt brød.

Klarer du ikke frokost, spis banan eller yoghurt eller ta et glass fruktjuice.

Unngå mat som er raskt fordøyelig, eksempelvis hvitt brød med syltetøy, muffins eller boller.

Lunsj

Kroppen trenger påfyll for å takle ettermiddagskjøret. Forskere mener at proteinrik mat hjelper hjernen å fokusere og sloss mot trøttheten.

Egg og tofu er spesielt bra, soyabønner og peanøtter er også gode kilder. Andre proteinrike kilder er rent, rødt kjøtt, hvitt kjøtt som kylling og kalkun og fisk.

Unngå store porsjoner med karbohydrater som brød, pasta, ris og poteter som gjør deg døsig. Spis heller salater og grønnsaker.

Mellommåltid

En stund etter lunsj trenger kroppen en oppkvikker. Prøv å ikke drikke så mye kaffe og te før lunsj, spar det til mellommåltidet, spis frukt og gjerne en proteinbar.

Unngå kjeks og kaker som gjør at blodsukkeret øker raskt, og du blir sugen på mer søtt samtidig som du blir raskt trøtt.

Middag

Å lage til til en "skikkelig" middag hver ettermiddag eller kveld, gjør at du unngår å spise for mange ferdigmiddager som kan føre til at du legger på deg. Dessuten inneholder ferdigmiddager ofte lite næring. Få hjernen til å slappe av med gode karbohydrater fra matvarer som søtpoteter, naturris eller couscous.

Unngå mat som er rik på fett, da dette vil forstyrre nattesøvnen din. Når du spiser ute, tenk over dette. Unngå også for mye alkohol. En drink vil gjerne få deg til å slappe av, men søvnen blir dårligere.

Leggetid

Nok søvn er essensielt hvis du skal gjøre en god innsats neste dag. Mangel på søvn går utover hormonene dine, og dermed våkner du gjerne opp og er skrubbsulten etter karbohydrater.

Drikk gjerne kamomillete som får hjernen til å slappe av og hjelper deg å redusere stress og sove bedre.

Stresser du mye kan en tynn cappuccino være bra siden den inneholder melk som er rik på magnesium som hjelper på konsentrasjonen, men begrens inntaket. Fet fisk hjelper på humøret, spis fet fisk to til tre ganger i uken eller ta kosttilskudd med fiskeolje som gir deg nødvendig næring hver dag.

Klarer du ikke konsentrere deg kan årsaken være lett dehydrering, at du er i dårlig humør eller stresser. I tillegg til varme drikker, drikk minst en liter vann hver dag. Spis også bananer og en frisk fruktsalat, jern er essensielt for konsentrasjonen.



Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!