Du kjenner deg garantert igjen; din datter eller sønn våkner om natten og er sulten, noe som resulterer i en natt med lite søvn for deg.

Natteintvervall

Og kanskje sover babyen din godt gjennom sine daglige lurer, kanskje roer den seg etter mating klokken 19, men når du selv skal sove, starter nattens intervall..

Når babyen din gråter av sult om natten, har det lite å gjøre med hvilken næring han har fått i seg fra deg eller fra flaske, men alt å gjøre med dens sovemønster.

  • Når babyen får maten fra brystet ditt, kjenner den varmen din, lukten din og dine hjerteslag og dette roer barnet ned slik at det kan sove godt igjen.

  • Alle mennesker følger sykluser når vi sover og gjennom natten våkner vi i korte perioder mens vi går fra en modus og inn i en annen. Småbarn opplever slike perioder hvert 30. minutt mens voksne opplever dette hver 45. minutt.

  • Generelt sett er vi ikke klare over de korte periodene og snur oss vanligvis for å fortsette med søvnen, men noen barn trenger hjelp for å oppnå slike vaner istedenfor å våkne fullstendig i perioden. Om du har for vane å stå opp hver gang barnet ditt våkner om natten for å amme, blir også dette en vane for din baby. Dette hjelper da babyen til å holde seg våken helt til den har fått melk og klarer å sove igjen.

  • Alle mødre har forskjellige vaner iforhold til sine babyer, men om du sliter med nattintervallene og ønsker å sove gjennom hele natten, må du hjelpe barnet ditt til å bli vant med sitt eget sovemønster.

  • Det finnes likevel mange familier som opplever at det å ha babyen i nærheten er det beste og trives med denne vanen.

  • Men, om du ønsker å slutte med de slitsomme periodene gjennom natten, skal du endre din egen oppførsel for å endre din babys. Det er ofte lettere sagt enn gjort siden det er følelsesmessige sterke bånd knyttet til en mors ammevaner, selv om barnet er over typisk ammealder.

  • Det finnes flere måter å hjelpe babyens avhengighet til nattmelken, alt handler om sunn fornuft og strenge regler. Du kan enten amme gradvis mindre, eller kutte fullt ut med en gang. Velger du den korte metoden, vil du oppleve at babyen protesterer men situasjonen vil endres raskt. Om du velger å gjøre det på denne måten, må du likevel være sikker på at du takler dette følelsesmessig og at du er sterk nok. Om du "sprekker" og ammer litt om natten, vil du styrke babyens avhengighet til deg og dermed blir dette et enda større problem.

  • Om du gradvis ønsker å vende om vanene, skal du gå inn til babyen din når den gråter, men ikke løfte den opp. Klapp babyen heller på hodet og lag rolige lyder. Så kan du enten gå, eller holde deg nær babyen men se litt bort. Om babyen gråter når du går, sjekk hvert 2. til 5. minutt og sørg for at ditt nærvær merkes av babyen, men ikke bli for lenge.

  • Om du velger å sitte ved babyens side, bør du være stille og se litt bort, sørg for at du går ut av rommet akkurat i det babyen er i ferd med å sovne. Da lærer babyen seg å falle inn i søvnen selv. Babyen trenger å føle deg der, legg noen fingre mellom sprinklene så den lille kan kjenne på dine hender. Over tid, sett deg lenger og lenger bort fra grinden.

  • Husk at sovetreningen vil være slitsomt for deg fysisk, og være en følelsesmessig påkjenning, i tillegg vil du oppleve hormonendringer i kroppen i det brystmelken forsvinner. Få så mye støtte som du kan og sørg for at metoden du velger å bruke er konsis og jevn.



    Kilde: Pregnant.com



Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!