Fitnessekspert Matt Roberts forteller at når du først er blitt vant til å trene regelmessig og spise sunt, er det gjerne lett å komme inn i en komfortsone hvor du ikke pusher deg selv hardere. Kanskje du trener det du pleier og lar de "trette dagene" gli forbi i stillhet?

- Ta en treningsdag av gangen, eller en uke av gangen. Slik behandler du hver uke som en individuell utfordring og treningen blir lettere å planlegge og fokusere på. En "trett dag" blir da en kort krise istedenfor et langsiktig problem, sier Roberts til nettstedet healthyliving.com.

Mangel på tid

Ifølge Roberts er dette den vanligste unnskyldningen til å ikke trene. Noen dager er fryktelig travle og om du ikke klarer å sjonglere jobb, barn og trening, forsvinner tiden. Derfor er det helt avgjørende å planlegge.

Lag en ukentlig plan for når du skal trene, og finn ut når du kan presse inn en treningstime. Bor du nær jobben kan du gå eller sykle frem og tilbake. Kanskje kan du gå i 30 minutter i lunsjen?

Kommer ikke til gymmen

- Det er utrolig hvor lett folk sier at de ikke kommer seg til treningstudioet. Det er viktig å melde seg inn på et treningssenter som du vet er lett tilgjengelig, sier Roberts.

Mangel på energi

Trening er en av de mest effektive måtene å få energi på. Oksygeninntaket øker og adrenalin og lykkehormoner gir deg et rush av energi og en følelse av velvære.

Stress på jobben

Er du stresset på jobben kan dette få deg til å føle deg trøtt og demotivert. Når du går igjennom en stressende periode bør du trening som svømming eller motstandstrening som styrke med 20 eller flere repetisjoner per sett.

Støl i kroppen

Er du sår etter forrige trening er det fristende å hoppe over neste treningstime. Men du skal vite at den støle kroppen vil varmes opp og myknes etter kort tid når du er i gang med treningen. Et godt tips er å ikke trene de samme musklene to dager på rad.

Du har ikke lyst

Noen dager er bare sånn. Ikke få dårlig samvittighet for det, så lenge du klarer å komme tilbake til rutinene er det lov til å ta seg en pause!



Kilde: Healthyliving.com

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!