Et sunt kosthold er essensielt for å gå ned i vekt eller holde vekten. Likevel kan du fint unne deg noe godt, hemmeligheten ligger i porsjonsstørrelsen!

Mindre på tallerken

Nettstedet yourtotalhealth.com skriver at du lett kan gå ned i vekt på en effektiv måte ved å spise mindre porsjoner enn det du pleier og fremdeles holde deg mett. Undersøkelser viser at vi overspiser og får i oss nesten 500 kalorier mer hver dag enn hva vi har behov for. Ved siden av sukkerholdig brus og junkfood handler de ekstra kaloriene også om for store porsjoner.

Er du flink til å unngå hurtigmat og sukkerholdig brus, kan du også ta kontrollen over dine egne porsjonsstørrelser. Flere slankekjeder baserer sine ferdigmåltider på små porsjonspakker og størrelser. Dermed kan du fint spise din favorittmiddag uten dårlig samvittighet så lenge du begrenser størrelsen.

  • Det handler om å måle vekten på tallerken. Du kan også bruke en mindre tallerken når du spiser.

  • Tenk også at du ikke trenger å drikke hele halvliterboksen med øl, del heller boksen med en venn!

  • Finn frem desilitermål, kopper og kjøkkenvekt, mål opp hvert måltid og sammenlikne vekten med hvor mye kalorier per 100 gram som maten inneholder.

  • Kjøp små chipsposer og godteriposer. Slik spiser du ikke i det uendelige når du har lyst på noe godt.

  • Om du ikke har med deg desilitermålet ditt, kan du bruke hendene dine til å måle opp diverse mat. Her er noen eksempler på passelige mengder:

    - En knyttnevestor porsjon med kokte grønnsaker eller frukt

    - En håndfull porsjon rå grønnsaker eller oppskjært frukt, kokt ris eller pasta, chips eller kjeks

    - En håndflat porsjon kjøtt eller fisk

    - En porsjon på størrelse med en golfball eller et stort egg med tørket frukt eller nøtter

    - En porsjon på størrelse med en tennisball med iskrem, poteter, pasta eller ris

    - En porsjon på størrelse med en datamus med pannekakerøre eller en liten vaffel

    - En tommeltupp stor porsjon med peanøttsmør eller margarin



Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!