Tror du at det er strevsomt å holde seg veltrent og stram under svangerskapet? Da kan vi avsløre at det faktisk ikke er så mye som skal til for å unngå å bli slapp i fisken!

Ny livsstil

Tenk heller på at de neste ni månedene er en ypperlig mulighet for deg til å begynne å spise sunt og tilegne deg gode og sunne treningsvaner. Små livsstilsendinger gir raske resultater, her er hva du kan gjøre;

  • Snakk med din fastlege eller med helsesøster om hvor mye vekt du kommer til å legge på deg.

  • Du kan enten sette deg som mål at du skal gå mellom 30 og 60 minutter i moderat tempo hver dag (dersom din helserådgiver tillater det), eller delta på graviditetsyoga et par ganger i uken.

  • Når du føler deg kvalm må du lytte til kroppen, det beste er ofte å forsøke å slappe av og gjerne sove litt.

  • Å spise for to betyr ikke at du må spise mer enn du er vant til. Få hjelp av en kostholdveileder som forteller deg hvor mye du skal spise.



  • Du må gjerne spise fisk mens du er gravid, men søk råd hos ernæringsfysiolog eller lege for hvilke typer fisk og hvor ofte.

  • Jern i blodet er svært individuelt fra person til person. Ha hyppig kontakt med legen din og følg med på om du bør trappe ned på jerninntaket eller øke inntaket.

  • Den beste måten å tilberede maten på slik at du beholder mesteparten av næringsstoffene, er å dampe den.

  • Du må gjerne trene, men kjenner du at du blir svimmel, får kraftige kynnere eller blir veldig andpusten, bør du ta deg en tur til legen, dette er tegn på overtrening.

  • Trener du gjennom svangerskapet vil du oppleve at du blir enda mer fleksibel enn det du var før du begynte å trene.

  • Svømming er et flott alternativ for deg som ønsker å trene, særlig i det magen blir større.



  • Når du ammer skal du spise normalt, ikke mer eller mindre.

  • Gjør ernæring og trening til en viktig del av svangerskapet ved å snakke med lege og ernæringsfysiolog, slik holder du formen lettere.



    Kilde: Ivillage
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!