Når en kvinne er gravid forandrer kroppen seg slik at hun skal være forberedt til fødselen. En av endringene er at leddbånd og ledd tøyes, såkalt fysiologisk bekkenløsning, noe som skjer for at barnet skal kunne passere gjennom fødselskanalen.

For de aller fleste gravide er dette helt uproblematisk, men rundt 20% av gravide kvinner opplever bekkensmerter. Rundt 5% opplever så store plager og smerter fra bekkenet at det hemmer deres daglige gjøremål. Denne tilstanden kalles symtomgivende bekkenløsning, men forkortes ofte til bare bekkenløsning.

Problemene oppstår oftest fra midten av svangerskapet og utover, men det er også noen som får problemer mye tidligere. Felles for de rammede er at de aller fleste er smertefrie noen uker etter fødselen.

Slik kommer du deg gjennom bekkenløsningen:



-Respekter smertene.

Ikke overse smertene. Når kroppen din reagerer med smerte er dette et signal om at du bør ta det med ro. Husk at smertene i de aller fleste tilfeller går over etter fødselen, så lytt til kroppen din mens du er gravid, det vil du tjene på i det lange løp.

-Ikke gjør alt selv

Ikke vær redd for å be om hjelp til husarbeidet. Din egen helse er viktigere enn totalt fravær av hybelkaniner!

-Varm lindring

Mange med bekkenløsning syns bad i varmt vann lindrer. Undersøk om det finnes basseng med varmt vann i nærheten av der du bor, alternativt fungerer et karbad også bra.

-Ta pauser

Legg inn pauser i løpet av dagen. Hvilke hvilestilling som fungerer best er individuelt, så bruk litt tid på å finne ut hva som fungerer for deg. Sørg for at du slapper skikkelig av i hofter og bekken, mange med bekkenløsning spenner musklene i dette området helt automatisk, noe som gjør at hvilen ikke blir optimal.

-Snakk med arbeidsgiver

Noen med bekkenløsning blir sykmeldt, men om sykmelding er det riktige for deg avhenger av arbeidets form, og hvor alvorlig bekkenløsningen er. Dersom du har problemer med å utføre arbeidet ditt er det fornuftig å ta en prat med arbeidsgiver, for å se på muligheter for andre arbeidsoppgaver mens du er gravid.

-Søk hjelp

Selv om det foreløpig ikke er gjort mange undersøkelser rundt bekkenløsning og mulige behandlingsmåter er det mange som mener de har fått god hjelp av akupunktur. Individuelt tilpasset fysioterapi har også vist seg å ha en lindrende effekt på bekkenplager.

-Undersøk mulighetene for å få hjelpemidler

Dersom det er smertefullt å gå bør du bruke krykker for å avlaste. Noen får god hjelp av et bekkenbelte, som gjør bekkenet mer stabilt og dermed mindre smertefullt. Dersom du syns det er behagelig å sitte kan du bruke en kontorstol med hjul når du beveger deg rundt hjemme.

-Snakk med andre i samme situasjon

Det er frustrerende å ha bekkenløsning, siden mange av dagens naturlige gjøremål blir umulige utfordringer. Mange finner god støtte og trøst i å dele historien sin med andre. I Kvinneguidens graviditetsforum finner du andre gravide i samme situasjon. Det finnes også en egen støtteforening for kvinner med bekkenløsningsplager. Hjemmesiden deres finner du her.

-Snakk med jordmor

Å føde liggende på ryggen kan by på store utfordringer for en kvinne med bekkenløsning. Å føde liggende på siden anbefales derfor ofte. Noen syns det er mest behagelig å stå på alle fire. Det er svært sjelden det blir aktuelt med keisersnitt på grunn av bekkenløsning. Ha en åpen dialog med jordmoren din rundt dette, så dere kommer til en felles enighet om hva som kan fungere for deg.

-Ta det med ro etter fødselen

Selv om de fleste blir smertefrie noen uker etter fødselen er det viktig å ikke være for ambisiøs rett etter hjemkomst fra sykehuset. Lange trilleturer med tung vogn og med dårlige sko på bena kan gjøre vondt verre.

Kilder: Siri Helene Hauge/Lommelegen.no, Unni Søderstrøm og Kari Straume Haugland/Kvinneklinikken Bergen, http://www.lkb.no/
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!