Nordmenn er virkelig klare for tung innsats i 2008, det vises i allefall på hjemmesidene til SATS som kollapset i flere dager forrige uke.

  • Få motivasjonstips nederst i saken!

    Fordobling

    De som ønsket å starte det nye året med å komme i form hos SATS, sjekke treningsmuligheter eller booke timer på nett, ble istedet møtt av en melding om at hjemmesiden hadde brutt sammen.

    Informasjonssjef hos Sats, Anders Grøterud, sier til Kvinneguiden.no at treningskjeden opplever en fordobling blant medlemmer og pågangen er svært stor.

- Det er flere ting som gjør at folk blir ivrige etter å trene over nyttår. Mange mennesker har erfart den gode effekten av treningen fordi man føler seg lettere i kroppen, man får overskudd og kommer i bedre humør, man opplever en god mental effekt og det blir lettere å gå på jobb, forklarer Grøterud.

Men selv om det er stor pågang nå, er det ikke sikkert at det blir så lett å holde nyttårsforsettet. Men Grøterud tror at grunnene til at så mange bestemmer seg for å trene over nyttår, er flere;

- Mange bruker gjerne nyttår som et ekstra påskudd til å trene og tenker gjerne "når skal jeg ellers begynne?". Dessuten er desember en svært inaktiv måned for mange, ikke bare spiser vi mye god julemat, man går bort fra faste rutiner og bruker den ekstra tiden på julegavehandel, julebord, juleavslutninger og møter gjerne venner før ferien starter. Dette bidrar til ekstra treningslyst i januar, forteller informasjonssjefen.

Få hjelp!

Markedssjef i Elixia Norge, Cecilie Kleppe, forteller at også de opplever en fordobling av antall medlemmer i år i forhold til i fjor.

- Vi har hatt en kjempestor økning og jeg tror det er fordi man sitter mye stille i julen og spiser. Folk tenker gjerne at når den tiden er over, da skal de sette i gang for fullt, sier Kleppe.

Hun forteller at Elixia fokuserer nøye på å unngå såkalte støttemedlemmer som slutter å trene etter kort tid og fortsetter å betale medlemskap.

- Vi har tatt tak i dette på flere måter. Om medlemmer ikke har vært på trening på en lang stund, får de en hyggelig telefon fra en motivator som skal hjelpe de i gang igjen. I tillegg får alle som melder seg inn nå to gratistimer med en personlig trener, sier Kleppe.

Er du ny og aldri har trent før, bør du ikke prøve deg alene i et treningsstudio og satse på å trene fem ganger i uken fra start, da er oddsen dårlig for videre trening ut året. Både Kleppe og Grøteryd råder folk til å spørre etter gratis veiledning og oppfølging fra en kyndig person som viser hvordan man skal trene, lager treningsprogram for deg og forteller deg hva som er viktig og riktig.

- Med en personlig trener får du veiledning i studio, og også hjelp og tips til hvilke gruppetreningstimer som er riktig for deg og hvordan du skal gjøre det, sier Kleppe.

For å kunne fortsette treningen og gjøre den regelmessig og til en del av hverdagen, er motivasjon et nøkkelord.

Derfor startet også SATS for tre år siden kampanjen "Kampen mot støttemedlemmer", et motivasjonstiltak hvor medlemmene melder seg på en konkurranse. Trener man to dager i uken frem til en fastsatt dato, vinner man diverse premier som håndklær og bag'er, og man er med i trekningen av en bil.

- Dette er et tiltak for å få folk til å trene regelmessig, og det var jo ikke verst for personen som vant en bil etter å ha trent to ganger i uken over tid, sier Grøterud.

Slik blir du motivert

Ellers er det flere ting du kan gjøre selv for å holde deg selv motivert i prosessen. Her er Grøteruds og Kleppes motivasjonstips:

  • Gjennomfør treningen og kjenn på effekten og følelsen av velvære etterpå.

  • Gjør noe du liker eller noe som gir deg en følelse av utfordring.

  • Sett deg realistiske mål og start med trening to ganger i uken, du kan øke etterhvert.

  • Lag avtaler med andre og tren sammen, da øker sjansen for at du får trent.

  • Tren varierende slik at du ikke går lei. Det finnes mange forskjellige treningstyper å velge mellom.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!