Ikke slutt med treningen selv om du sliter den første uken, hver eneste økt gjør deg sunnere!

Sett deg mål

Mange av oss har som nyttårsforsett å begynne å trene regelmessig, eller å fortsette med flere og tyngre økter. Likevel er det ofte mangel på motivasjonen som setter en stopper for det som så ut til å være en perfekt treningsplan fremover mot våren og sommeren.

Kom i form med Veronica!

Veronica Schulstad jobber som Personlig Trener og Kostholdsveileder ved Gold's Gym på Lillestrøm og er Kvinneguidens treningsekspert!



I tiden fremover vil du få flere gode treningstips fra damen.

Dersom du vil vite hvordan du skal klare å holde på treningslysten skal du lese videre for Kvinneguidens egen treningsekspert, Veronica Schulstads råd!

Schulstad mener at det absoulutt viktigste for å klare å opprettholde treningen og en sunn livsstil resten av året, er å sette seg små delmål på veien mot hovedmålet.

- Ett delmål kan være å spise mindre godteri, for eksempel begrense seg fra fire ganger i uka til to, eller trene en økt mer i uka enn før, mens et annet hovedmål kan være å gå ned 10 kilo. Fokusere på hva som skjer med humøret ditt i løpet av en treningsøkt, og hvordan du føler deg etter endt trening. Husk den følelsen du hadde etter trening neste gang du føler deg umotivert. Mine kunder føler alltid en forandring i sinnstilstand etter 20 minutter, uansett hvor trøtte, slitne og uopplagte de var da de kom inn døra og gjorde seg klare til treningen, opplyser Schulstad.

Tren èn måned

Det er alltid motiverende å være to eller flere på treningen, men om du har bestemt deg for å trene alene, kan du også motivere deg selv like mye til regelmessig trening som gir resultater. Det kan være lurt å følge med på utviklingen din.

- Før oversikt over økter og resultater. Det trenger ikke skrives veldig avansert, bare kort hva du gjorde, hvor lenge og en følelse av opplevelsen av treningen. Slik merker du også rask fremgang. Ofte føler man seg helt skutt etter de første treningene, og man sovner gjerne på sofaen foran tv´en når man kommer hjem, men dette er en forbigående greie. Etterhvert vil du kjenne at du får mye mer overskudd og utretter mer uten å bli stresset, forklarer Schulstad og fortsetter;

- Når den virkningen er oppnådd, er det lett for de fleste å motivere seg videre. Man ser den positive effekten treningen gir, og forstår at dette er en sunn avhengighet. En person som en gang har opplevd å være i god fysisk form, vil neppe tillate seg å slippe seg helt tilbake. Hvis man deromot har vært inaktiv et helt liv, er utfordringen en helt annen fordi man ikke kjenner følelsen av å være i god form. Da gjelder det bare å være sta en måneds tid, så lover jeg at alt kommer til å gå mye lettere og energinivået stige, oppfordrer treneren.

30 minutter

De fleste starter med trening fordi de ønsker en slankere og mer muskuløs og sunnere kropp. Schulstad mener at trening med jevn, moderat puls er det beste. Og 30 minutter holder! Treneren forteller at utholdenhetstrening er det absolutt beste å begynne med. Og det tar slettes ikke lang tid!

- Eksempel på slik trening er aerobic, dansing, svømming, sykling eller langrenn. Denne type trening brenner flest kalorier, men glem ikke styrketrening også! Den er med på å forme kroppen din. Eksempel på styrketrening er pilates og vekttrening med frivekter eller apparater. Men hvis målet er vektreduksjon, må hovedtyngden ligge på utholdenhetstreningen, forklarer Schulstad.

La det bli en vane

Hun mener det er svært individuelt hvor ofte man bør øke treningsinnsatsen for å få en slankere og mer muskuløs kropp, og det finnes mange måter å trene på.

- Det kan være lurt å skaffe seg en personlig trener på det nærmeste treningssenteret. Dette er en person som har utdannelse innen trening og som kan sette opp økter, holde oversikt over resultater, ta tester og hjelpe med kostplan om ønskelig. Det finnes dessverre ikke èn treningsfasit som kan gjelde for alle mennesker, likevel sammenligner jeg kroppstyper og trekker paralleller med tidligere erfaringer for å hjelpe mine klienter med å nå sine mål, sier treneren.

Nybegynnere lurer ofte på hvor lenge man skal trene i hverdagen før dette blir en vane og en del av livet. Schulstad mener at dersom man er strukturert og setter opp faste treningstidspunkt, bør det være mulig på et par måneder.

- Begrensningen er ofte at vi finner på mange andre unnskyldninger for å slippe å trene. Men hvem lurer vi egentilg? Og hva er egentlig viktigere enn god helse? Mange setter familien og/eller karriere øverst på ønskelisten sin. Men trenger vi ikke god helse for å oppnå dette?? Jeg har selv en kunde som sier at hvis ikke hun hadde begynt å trene da hun gjorde det, ville hun vært sykemeldt i dag. Hun er i dag treningsnarkoman, og takler stresset på jobben på en helt annen måte enn tidligere. I tillegg har hun gått ned 24 kg.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!