Dårlige jobbvaner

Få mer respekt på jobben ved å unngå følgende feller!

Sist oppdatert
Du sier dine meninger på møter, du jobber sent uten å klage, men selv om du arbeider hardt får du gjerne ikke den respekten du fortjener av andre kolleger. Les mer om hva du kan gjøre med dette.

Flere av verdens psykologer forteller at unge kvinner er ambisiøse og dyktige i hva de holder på med, men de lider fremdeles av lav selvtillit og de tviler på seg selv. Her er fire store feil du bør prøve å unngå.

Du tar ikke i mot skryt

Psykologer forteller at menn er oppdratt til å ta imot skryten de får etter at de har oppnådd noe positivt, mens kvinner har lært at de skal være sjenerte. Men hvem skal ellers ta i mot skryten for deg? Sjefen din er for opptatt og sjansene er store for at han/henne ikke aner at du jobber rumpa av deg!

Du bruker feil språk

Mange kvinner bruker feil språk på jobben, for eksempel at stemmen stiger på slutten som et spørsmål ("Jeg leverte det i går?"), og småord som ikke trenger være der, sniker seg inn i setninger, for eksempel "liksom".

Mange unge kvinner synes det er pinlig å ta feil og derfor blir talemåten slik. Men for å få respekt av kolleger, bør du snakke med en autoritær stemme, noe menn gjør selv om de tar feil.

Så fokuser på en sterkere stemme og tro på det du sier, først da vil andre også tro på deg!

Du tør ikke satse

Alle er redd for å mislykkes, men mange kvinner har en tendens til å være mer redd for dette enn menn. Derfor tør de ikke å satse. Men sannheten er at mennesker først vokser i form av kunnskap og erfaring når de tør å ta et steg utenfor komfortsonen.

Om du tar deg en lang tur i ukjent terreng, som i en jobb med helt nye ansvarsområder eller en totalt ny karrieresti, kan dette føles skummelt. Likevel skal du vite at for å få ting til å skje, må du tørre å satse!



Kilde: Cosmopolitan.com

Denne saken ble første gang publisert 21/11 2007, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også