Ernæringsekspert Cathrine Borchsenius synes man skal skeie ut i helgen. Hemmeligheten ligger i mengden.

Lite og ofte

- Vitsen er å ikke skeie ut så mye på en gang. Mange som vanligvis spiser sunt, tar gjerne helt av i helgen nettopp fordi det føles ulovlig. Men det kan kanskje være riktig å ta seg en sjokoladerute til kaffen hver dag istedenfor, sier Borchsenius.

Ernæringseksperten legger også vekt på regelmessige måltider, noe som kan være vanskelig i helgene da rutinene ofte er annerledes.

- Det som er viktig å huske på er å ikke slurve med å hoppe over enkelte måltider. Ikke la det gå mer enn fire timer mellom hver gang du spiser. Da synker blodsukkeret og sjansen er større for at man kaster seg over noe usunt, forklarer Borchsenius.

I tillegg anbefaler hun å bevege seg mens man har muligheten, noe man gjerne har i helgene.

- I helgene er det supre muligheter for aktiviteter, hvis man ikke har tid i ukedagene kan man trene da. Jeg anbefaler folk å aktivisere seg utendørs, sier Borchsenius.

Sunt snacks

Sunn snacks som for eksempel mørk sjokolade som inneholder mye kakao, er et godt alternativ. Borchsenius mener man dessuten blir fortere tilfredstilt siden sjokoladen er så mørk, man behøver derfor ikke spise så mye. Et annet tips er fruktsalat med vaniljekesam, friskt, sunt og godt!

Borchsenius anbefaler å drikke Options kakao dersom man har lyst på noe godt, samtidig syns hun lettbrus og sukkerfri brus er greit.

- Man skal drikke enormt store mengder sukkerfri brus for at det skal blir skadelig for kroppen, sier hun.

- Hvis man vil ned i vekt er det viktig å være klar over at alkohol inneholder mye kalorier, det øker appetitten og man tenker ikke like klart over hva man putter i seg. Men det går fint å kose seg med noen glass vin, sier Borchsenius.

- Potetgull og øl inneholder mest fett og flest raske karbohydrater og er best å droppe, sier Borchsenius.

Sjømat

Kostholds-og ernæringsekspert Ingebjørg Moe mener at løsningen på en sunn helg ligger i sjømat.

- Man kan velge sjømat som hovedmat, mager eller feit fisk, skjell eller kreps. Gode snacksretter som tapas, sushi, laksenuggets og gratinerte blåskjell er sunne alternativer, sier Moe.

Hun advarer derimot at sunn mat også kan gjøres usunn dersom den tilberedes på feil måte.

- Dropp feite ting som mettet fett som er fast i romtemperatur. Ikke ha så mye smør på brødskiva. Hvis man bruker fløte og mye margarin på en ellers så sunn råvare, blir ikke retten særlig sunn, sier Moe.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!