Økologisk leskedrikk til Norge

Norske forbrukere får snart et økologisk alternativ til brus.

Sist oppdatert
Det gjelder også andre leskedrikker med kunstige tilsetningsstoffer. Om kort tid er tyskproduserte Bionade på plass i butikkhyllene.

- I Tyskland har Bionade allerede blitt den tredje mest solgte leskedrikken, og trenden sprer seg til stadig flere europeiske land. I år forventes salget å bli på 200 millioner flasker, sier daglig leder Christian Nielsen i Mat & Vin Distribusjon AS, som importerer den nye tørsteslukkeren til Norge.

Han tror mange norske forbrukere vil være interessert i å velge sunnere også når det gjelder leskedrikker. Prismessig vil Bionade konkurrere mot vanlig brus.

Alkoholfritt

Bionade lages i en rekke smaksvarianter.

De som først kommer til Norge er Hyllebær, Litschi, Urter og Ingefær-Appelsin. I butikken vil leskedrikken bli solgt i halvliters plastflasker. Hoteller og restauranter vil få levert 0,33 liters glassflasker.

- Fremstillingen av Bionade skjer gjennom en gjæringsprosess hvor det ikke dannes alkohol, men glukonsyre. Produksjonen foregår økologisk, uten bruk av kunstige tilsetninger, og i henhold til den tyske renhetsloven for brygging av øl, sier Christian Nielsen.

Bred målgruppe

Smaken stammer helt og holdent fra den naturlige aromaen i den frukten som har gitt navn til hver smaksvariant. Målgruppen for den nye produktserien er både barn, ungdom og voksne.

- Vi er nå i dialog med de store dagligvarekjedene og en rekke serveringssteder for å legge til rette for en bredest mulig distribusjon av Bionade i Norge.

Ved juletider regner vi med at nordmenn flest har fått mulighet til å prøve produktet, sier Christian Nielsen i Mat & Vin Distribusjon AS.



Denne saken ble første gang publisert 17/10 2007, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også