Det gjelder også andre leskedrikker med kunstige tilsetningsstoffer. Om kort tid er tyskproduserte Bionade på plass i butikkhyllene.

- I Tyskland har Bionade allerede blitt den tredje mest solgte leskedrikken, og trenden sprer seg til stadig flere europeiske land. I år forventes salget å bli på 200 millioner flasker, sier daglig leder Christian Nielsen i Mat & Vin Distribusjon AS, som importerer den nye tørsteslukkeren til Norge.

Han tror mange norske forbrukere vil være interessert i å velge sunnere også når det gjelder leskedrikker. Prismessig vil Bionade konkurrere mot vanlig brus.

Alkoholfritt

Bionade lages i en rekke smaksvarianter.

De som først kommer til Norge er Hyllebær, Litschi, Urter og Ingefær-Appelsin. I butikken vil leskedrikken bli solgt i halvliters plastflasker. Hoteller og restauranter vil få levert 0,33 liters glassflasker.

- Fremstillingen av Bionade skjer gjennom en gjæringsprosess hvor det ikke dannes alkohol, men glukonsyre. Produksjonen foregår økologisk, uten bruk av kunstige tilsetninger, og i henhold til den tyske renhetsloven for brygging av øl, sier Christian Nielsen.

Bred målgruppe

Smaken stammer helt og holdent fra den naturlige aromaen i den frukten som har gitt navn til hver smaksvariant. Målgruppen for den nye produktserien er både barn, ungdom og voksne.

- Vi er nå i dialog med de store dagligvarekjedene og en rekke serveringssteder for å legge til rette for en bredest mulig distribusjon av Bionade i Norge.

Ved juletider regner vi med at nordmenn flest har fått mulighet til å prøve produktet, sier Christian Nielsen i Mat & Vin Distribusjon AS.



Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!