Bedre arbeidsmiljø nå!

Du skal trives på jobben, vi viser deg hvordan.

Sist oppdatert
Om du er deppa over å komme tilbake på jobben etter sommerferien er det på tide å gjøre noe med det! Slik bedrer du hverdagen:

Unngå utroskap

En undersøkelse fra Iowa University forteller at 62 prosent av gifte menn og 46 prosent av gifte kvinner som har vært utro var det sammen med en kollega. Slike forhold blir usunne og holder ikke i lengden. 16 prosent av de spurte ble demprimerte etter affæren var slutt, 17 prosent opplevde å bli psykisk terrorisert, 12 prosent opplevde å bli forfulgt av personen etter jobb, 5 prosent opplevde fysisk vold. Dette har blitt et så stort problem at selskaper får ansatte til å signere en "Kjærlighetskontrakt" som tvinger dem til å ikke engasjere seg i kjærlighetsforhold på jobb.

Dra hjem tidligere

Forskere ved University of California har funnet en link mellom arbeidstimer og risikoen for øket blodtrykk. Resultatene indikerer at menn og kvinner som jobber 40 timer i uken har en 14 prosent øket risiko for stress sammenlignet med personer som jobber mellom 11 og 39 timer i uken.

Bruk trappene

Forskning ved University of Ulster viser at personer som bruker trappene fremfor heisen på jobben har lavere kolesterol, puster lettere, har sunnere hjerte og veier mindre enn de som bruker heisen.

Flytt på dataskjermen

Om dataskjermen står feil innstillt kan dette føre til hodepine, trøtthet og langvarig nakke-, rygg- og skulderplager. Men forskere fra Kongsberg Ingeniørhøyskole har gjennomført en undersøkelse på 150 kontorarbeidere. Resultatene viser at ansatte som hadde skjermen bare 15 grader fra korrekt possisjon hadde mer smerte, større sykefravær og mindre bevegelse i nakken. For korrekt stilling, pass på at toppen på skjermen er i samme høyde som øynene dine.

Kjøp potteplanter

Potteplanter på kontoret reduserer risikoen for tørr hals og tett nese! Forskere ved Nasjonalt Folkehelseinstitutt i Oslo har undersøkt helsefrembringende effekter av planter på kontoret og fant at tett nese, tørr hals og tørr hud var 23 prosent lavere på kontorer hvor det var pyntet med grønne planter. Hoste og forkjølelse var redusert med 37 og 30 prosent. Forskerne er usikre på hvorfor kontorplanter har denne effekten, men foreslår at det kan ha med forbedring av luftkvaliteten i tillegg til en positiv, psykologisk effekt av et grønnere miljø.

Send mindre e-post

En av tre arbeidere lider av e-poststress viser en studie gjort av forskere på Paisley University. Forskerne fant at noen personer sjekker e-posten 40 ganger per minutt, og dette fører til press og stress på jobben! Studien viser også at kvinner føler større press til å svare med en gang, mens en tredjedel av menn lar være å svare til dagen etterpå. Et godt råd er å skru av instant messagin systemet og bare sjekke e-posten to ganger for dagen.

Slipp ut følelsene

Om det er noe som plager deg, bør du få det ut med en gang. Det er ikke bra for noen av oss og det kan føre til depresjon og hjertesykdom. En studie fra 2003 i journalen Stress and Health spurte en gruppe ansatte om å føre en følelsesdagbok og oppfordret dem til å uttrykke følelsene sine. Resultatet ble at arbeiderne følte mindre stress og fikk en bedre helse.

Dekorere kontoret

Riktig farge og godt lys kan bedre humøret og redusere hodepine. En studie fra University of Texas viser at mennesker som jobber i hvite eller blå-grønne kontorer jobber mer effektivt og er mer fornøyde enn de som jobber på røde eller mørke kontor.

Velg riktig pult

Det er lurt å ha en pult nært vinduet men borte fra printeren. Forskere ved Lund Technologiske Institutt i Sverige fant at ansattes humør var lavest på kontorene hvor lyset var mørkest, og å sitte ved vinduet er godt for humøret. Printere er skadelige for lungene. En studie ved Queensland University of Technology fant at printere kan skape en form for luftforurensing og anbefaler god luftventilering på kontor.

Start for deg selv

Det er et stort steg å ta men forskere indikerer at personer som starter opp for seg selv er mer fornøyde med jobben sin og opplever mindre stress. En studie fra 2006 i Journal of Occupational Health Psychology fant at personer med enkeltmannsforetak gleder seg i hverdagen og opplever mindre press.



Kilder: fhi.no, Confederation of British Industry, Health and Safety Executive

Denne saken ble første gang publisert 19/09 2007, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også