Du er ikke alene om å stresse hver eneste dag. Likevel er det viktig å passe på deg selv slik at du ikke blir fullstendig utkjørt. Vi gir deg ti små og store råd som i det lange løp vil gi deg bedre livskvalitet.

  • Bruk sikkerhetsbelte;

    Dette koster deg ingenting og du bruker kun to sekunder av dagen din på det.

    Dessuten minsker det sjansene dine for å skade deg alvorlig om du skulle være ute for en ulykke. Pass også på at barna dine og andre passasjerer bruker belte. Selv om du bare skal en liten tur til butikken, pass på.
  • Spis frokost;

    Om du har hastverk eller har forsovet deg, er det lettest å hoppe over frokosten.

    Men, om du tar med deg en banan eller et eple i hånden, er dette bedre enn ingenting. Når klokken er elleve på formiddagen, vil du være så sulten at du gjerne spiser usunn mat fremfor alt annet. Dette kan raskt bli en stygg uvane.
  • Unngå arbeidskonflikter;

    Dette er vanskelig fordi du bruker nesten hele dagen sammen med andre kolleger.

    Om det er et stort problem på kontoret, ta det opp. Men, ikke delta i sladder, dette gjør situasjonen verre. På den andre siden vil det bare forsterke den negative energien på arbeidsplassen, og det er vanskelig å jobbe under slike tilstander.
  • Husk mosjon;


Selv om du bare trener i ti minutter for dagen er dette bedre enn ingenting. Forskning viser at en ti minutters gåtur per dag kan halvere risikoen for hjerteproblemer. Så om du må gjøre det i lunsjen din fordi du ikke har mer tid, sett i gang!
  • Kutt ned på koffein;

    For mye kaffe og/eller te, kan øke blodtrykket og gjøre deg dehydrert.

    Det er kanskje fristende å drikke uendelig mye kaffe på jobben, men hold telling på antall kopper. Forsøke å unngå koffein om kvelden, særlig hvis du sliter med å få sove.
  • Klem barna og kjæledyrene dine;

    Forskning viser at kjæledyr kan redusere blodtrykket til eieren - jepp, helt sant! Klem kjæledyret ditt regelmessig. Og en regelmessig klem til barna dine gjør at forholdet deres blir bedre, slik unngår du fremtidige konflikter, særlig hvis barna ikke er kommet i tenårene enda!
  • Puss tennene;

    Rengjøre de skikkelig! Ikke bare en lett puss med en tannkost som er utslitt. Bruk tanntråd og sørg for at du rengjør de bakerste tennene også. Dette reduserer sjansene for tannråte, tannkjøttinfeksjon og munninfeksjon.
  • Dra til legen;

    Behøver du å dra til legen, gynekologen eller psykologen? Å lage en avtale med doktoren kan av og til være vanskelig. Poenget er at mange av problemene vi opplever ikke forsvinner av seg selv. Og om du tar tak i problemet med en gang, vil dette hjelpe deg i fremtiden.
  • Velg å være snill;

    Det er alltid lettere å være hyggelig, høflig og snill enn uhøflig, uforskamma og sint. Om du er i dårlig humør, er det ofte fristende å fly i taket og være forbanna. Men ikke gjør det! Du får alltid mye mer ut av menneskene rundt deg om du er villig til å være hyggelig og snill enn negativ.
  • Finn måter å slappe av på;

    Finn noe som passer for deg. Enten det er trening, massasje, en god bok - hva som helst! Men unngå å røyke eller spise mye usunn mat. Dette skaper bare mer stress for deg over tid. En fast stund på dagen til avslapping bør være på alles timeplan. Gjør det til en rutine for deg selv.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!