Hvert år står bevisene sterkere; regelmessig trening er blant de beste måtene å bedre livskvaliteten din. Du kan redusere sykdomsrisikoer og skader drastisk ved å trene minst 30 minutter per dag de fleste dager i uken. Trening hjelper også vår emosjonelle helse.

Dårlig helse

Ivillage.com melder om at bare 24 prosent av amerikanerne trener minst tre ganger i uken. Mangel på fysisk aktivitet kombinert med en dårlig diett utgjør hele 14 prosent av dødsårsakene i USA hvert år. Dette er den støste livstilssykdommen ved siden av røyking.

Om man ikke trener regelmessig hver uke risikerer man å utvikle hjerte- og kar sykdommer, diabetes type 2 og kreft. Personer i regelmessig, fysisk aktivitet, holder risikoene under kontroll.

Det er ikke alltid lett å si nøyaktig hvor mye trening man bør gi kroppen, men det forskerne er enige om er at man absolutt bør trene regelmessig hver uke livet ut. Treningspause i flere måneder gjør at sykdomsrisikoen kommer snikende tilbake for fullt.

Selv profesjonelle atleter klarer ikke holde på formen dersom de slutter helt å trene. Derfor er det viktig å fortsette treningen på et gjevnt nivå.

Trenger du ekstra motivasjon for treningen? Da skal du lese videre for fem gode tips som kan gi deg et startspark!

Beskytter hjerte og lunger

Regelmessig trening reduserer kolesterolet og sjansen for blodpropp, det reduserer høyt blodtrykk og bedrer lungekapasiteten din. Du føler deg dermed mer ernergisk.

Styrker og gir fleksibilitet

Styrketrening bygger muskler og gjør kroppen din sterkere. Alt blir lettere å gjøre, du blir mer fleksibel i kroppen og holder skader lettere unna.

Bygger sterke ben

Vekttrening, gå-og løpetrening , ballspill og aerobic styrker benmassen og reduserer sjansen for osteoporose. Kvinner er spesielt utsatt for benskjørhet i middelalderen, og noen menn opplever dette når de eldes.

Hjelper for vekten

Trening brenner kalorier og for overvektige hjelper det absolutt å trene. For folk som ikke er overvektige, er trening en perfekt måte å holde vekten i sjakk og unngå å legge på seg. Utfordrer du deg selv i treningen, vil du også kunne forbrenne flere kalorier etterhvert, slik dropper du kiloene lettere.

Bedrer humøret

Når du trener slipper kroppen løs endorfiner som hjelper på å redusere smerte, stress og gir deg en god følelse ved deg selv. Dessuten reduseres sjansene for å oppleve depresjon. Trening hjelper deg emosjonellt gjennom å bedre selvbildet ditt ved at du er fornøyd med din veltrente kropp!

Husk; en god form og en sunn kropp kommer ikke over natten! Men klarer du å holde ut i de første vanskelige seks ukene, har du satt retningslinjene for et flott liv fremover!
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!