Egentlig skulle du bare ha litt lesestoff til togturen. Men ender opp med ett par nye sko, to DVDer, tre porsjoner pulverkaffe og fire armbånd.

Hittil har såkalt tilgift, altså å tilby tilleggsytelser som ikke har naturlig sammenheng med hovedproduktet, vært forbudt i henhold til Markedsføringsloven. Nå kommer sannsynligvis en endring.

- Det er foreslått en liberalisering på tilgiftsområdet som skal ut på høring i høst. Alt tyder på at det blir en oppmykning, sier fungerende forbrukerombud Frode Elton Haug.

Selv om forbudet har ligget der i mange år, har ikke Forbrukerombudet gjort mye for å stoppe bladprodusentene.

- Vi hadde et par saker oppe for en del år tilbake. Men for to-tre år siden hadde vi et møte med bransjen, der det ble bestemt at så lenge de holder seg på et nøkternt nivå, vil ikke vi prioritere å ta opp dette med forsideprodukter.

Miljøfiendtlig

Naturvernerne er ikke glade for en oppmykning av Markedsføringsloven.

- Snart er det ikke ikke mulig å kjøpe et barneblad uten at det følger med en dårlig leke. Det skaper enorme mengder unødig søppel, påpeker leder i Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken.

- Jeg skulle ønske bladene kunne selge på eget innhold. Å tilby ekstragaver skaper en selvforsterkende spiral der det ene bladet må overby det andre med lekre forsideprodukter. En annen bekymringsfull side ved dette, er at en del av disse gavene har vist seg å inneholde miljøgifter. Blant annet har Donald-lekene blitt tatt for det flere ganger.

Haltbrekken tror et forbud mot slike produkter vil bli vanskelig å gjennomføre, men foreslår miljøavgift som et mulig tiltak.

- Ellers er det bare å appellere til utgivernes - og kjøpernes - miljøansvar.

Frode Elton Haug er enig i at miljøperspektivet er viktig.

- Vi er opptatt av at det tas miljøhensyn i markedsføring. Markedsføringsloven inneholder blant annet regler for uadressert reklame. Ekstraprodukter til blader derimot, er det ikke tatt hensyn til.

Selger bra

Det Nye var av de første norske magasinene som tok i bruk forsideprodukter.

- Formålet er å vekke oppmerksomhet i hyllene, å tiltrekke seg kjøpere som ikke leser Det Nye til vanlig. Forsideprodukter øker salget. I tillegg vet vi at leserne våre ønsker det, sier produktsjef i Det Nye, Ingunn Sandnes.

Hun forteller at de likevel forsøker å ta hensyn til miljøet.

- Miljøperspektivet er viktig, derfor har vi gaver bare noen ganger i året. I tillegg stiller vi strenge krav til produsentene. Det er viktig at kjøperne føler at de får ordentlige produkter, og vi har testgrupper vi tester produktene på, opplyser Sandnes.

- Har dere fått tilbakemelding fra lesere som synes tingene er skrot?

- Jeg har aldri fått slike tilbakemeldinger, men det finnes sikkert noen som mener det. Vi har blant annet gitt bort bikini i gave til våre lesere, og den vil selvfølgelig ikke passe alle.

Også avisene har så smått åpnet sine sider for ekstraprodukter. I sommer har Dagbladet fire torsdager i juli reklamert med bok og lydbok på kjøpet - til dobbel pris av det avisen vanligvis koster.

Kritiske røster har uttalt at slike salgstriks undergraver journalistikken. Men forbrukerne ser ikke ut til opprøres verken over lydbøker eller for små bikinier.

- Forbrukerne klager i liten grad på slike ting, sier Frode Elton Haug.

- Tvert imot virker det som de ofte bare er glade til. De som klager er ofte konkurrentene som mener andre skaffer seg konkurransefortrinn.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!