En blåbærtur kan være vel anvendt tid. Ja visst, du vil antageligvis bli stiv og støl, for å ikke snakke om angrepet av mygg i elefantstørrelse. Men det er verdt det. Etter noen timer i skogen vil sannsynligvis du få med deg noen liter av den blå delikatessen. Helt gratis! Butikkjøpte blåbær koster som regel flesk. Og innholdet per kurv er heller beskjedent. Dessuten er butikkbærene ofte sprøytet. I skogen får du ekte, økologisk vare. Kan det bli bedre?

Ikke bare blåbær

Er du heldig, vil du kanskje finne noen markjordbær også. Markjordbær liker seg godt i utkanten av skogstier, gjerne i nærheten av bringebærkratt eller obs! brennesler. Mens vi er inne på bringebær: Nå er det fullt av søte og røde bringebær over store deler av landet.

Godt for helsa

Blåbær er supersunne saker. Bærene har et svært høyt innhold av antioksidanter. I følge forskning.no kan blåbærekstrakt sinke aldringsprosessen og gjøre hjernen klarere. I tillegg viser studier at blåbær kan motvirke kreft og senke kolesterolnivået. Trenger du flere grunner? Hva med at det smaker fantastisk godt? Og at blåbær passer ypperlig sammen med alkohol?

Blåbær + akohol = sant

Stawberry daiquiri er for mange jentedrink nummer en. Men hvorfor ikke bytte ut jordbærene med friske blåbær? En sikker vinner på jentevorspielet! Slik går du frem:

Blåbær daiquiri

En håndfull blåbær
4 cl rom
Saften av en halv lime
2 cl sukkerlake
3- 4 isbiter

Miks alle ingrediensene i en blender. Nyyyyyt etterpå.

Fristelser på fat

Selvfølgelig kan du bruke bærene til å lage tradisjonelle ting også, som syltetøy, saft og gele. Eller hva med blåbærmuffins? Deilige, hjemmelagede blåbærmuffins laget av friske blåbær kan få noen og enhver til å sikle over kakefatet.

Blåbærmuffins, 12 porsjoner

2 egg 2 dl sukker 125 g smør 1 dl melk 4 dl hvetemel 1 ½ ts bakepulver 1 ts malt kardemomme 200 g blåbær

Visp eggene til eggedosis. Smelt smøret og bland det med melken. Hell i eggedosisen. Bland det tørre og ha i til slutt. Tilsett blåbærene. Fordel røren i muffinsformer, stekes 190 grader i 20 - 25 minutter. Avkjøles på rist.

Kilde: forskning.no og matprat.no

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!