Et godt fettforbrenningstips er å gå raskt opp en bakke da du både trener mage, rumpe og lår! Orker du å trene rundt tre ganger i uken merker du god forskjell etter bare seks uker.

Utendørs trening

Det er ikke det samme å stille tredemølla på oppoverbakke som det er å gå opp en lang og tung bakke utendørs. I sommer passer det fint å være ute selv om det regner. Været er mildt, luften er frisk.

Nettstedet health.com tipser om å finne en bakke på lengde med en fotballbane. Det bør ta mindre enn ett minutt å nå toppen.

Slik gjør du

  • Du starter med å varme opp i fem minutter på relativt flatt underlag. Deretter angriper du bakken!
  • Når du klatrer oppover skal du puste tungt - hold intensiteten på rundt 8 av 10.
  • Push deg selv til du kommer til toppen og snu deretter og gå ned igjen i komfortabel fart mens du lar pustingen og hjerterytmen din bli roligere.
  • Når du er tilbake til utgangspunktet på bunnen av bakken, snur du og kjører på oppover igjen.
  • Repeter dette rundt 8 ganger før du avslutter med fem minutter nedtrapping på flat mark.

    På tredemølle

    Har du en tredemølle lettere tilgjengelig enn en bakke, kan du trene bakketrening på tredemølle også. Du skal gå i ett til to minutter med en økning på fire til åtte prosent fra utgangspunktet. Når du går nedover igjen, går du i ett til to minutter med en prosent slakkere bakke.

    Repetere dette mellom fem til ti ganger. Du skal ikke lene deg og bruke håndtakene, bare dersom du behøver balanse.

    Bena dine får fantastisk trening, derfor er det viktig at du strekker godt ut både forside, bakside og siden av lårene dine, rumpa di og baksiden av leggene dine.

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!