- Å være med å utvikle gode ideer til gode produkter som begeistrer, løser problemer og gjør hverdagen bedre, lettere og vakrere, inspirerer meg, sier sivilingeniør og produktdesigner Tov Giezendanner.

Med el-bil konseptet «Rasen» utfordrer han designplatået han mener baseres rundt den yngre generasjon.

Generasjonshopp

Historien er i grunnen mer kronologisk enn tilfeldig. Fra før av jobber Tov for Ortodent AS som i september i fjor lanserte en revolusjonerende smokk som hindrer utvikling av kryssbitt hos barn. Ortodent-smokken lar tungen ligge optimalt i munnen og er i dag i salg.

Interessen for design fikk Tov nesten inn med morsmelken.

- Da jeg var liten hadde jeg verdens tøffeste potte, designet av Porshe-designer Colani! Ganske fett!

Designergleden stråler gjennom Tov, det gikk som det måtte. 26-åringen har spisset kompetansen sin innen fagfeltet produktdesign gjennom utdanningen sivilingeniør ved Institutt for produktdesign ved NTNU i Trondheim. I tillegg til studiene i Trondheim har han studert ett år i Tyskland og også tilbrakt en måned i Kina der han reiste rundt og besøkte designkontor og produsenter.

Etter smokkjobben har han nå hoppet et par generasjoner og utviklet en idè han brenner for.

- Når leste du sist om et innovativt produkt designet for aldersgruppen 55 pluss? Det er yngre brukere som står i fokus, og hvis du prøver å tenke på et produkt du forbinder med en eldre brukergruppe kommer du sikkert ikke på annet enn lesebriller, høreapparat eller elektrisk seng med innebygd massasje, forklarer Tov.

Det hele begynte som en skoleoppgave hvor stikkordene var 'Mobilitet for eldre'. Tov mener at det satses for lite på eldre. At så mange av produktene spesielt utviklet for den eldre generasjon er provisoriske og bærer preg av å være såkalte "hjelpemidler", motiverte oppgaven.

- Professor Wolfram Peters, designer og partner i det nederlandske designbyrået NPK-design - som blant annet står bak Hamax sine sykkelbarneseter og akebrett, var lærerik veileder. Når det i tillegg var ressurser som Christian Labonte, design-manager i Audi, tilgjengelig på universitetet, var det klart at det måtte bli en bil og ikke en rullator, sier Tov.

Ideen han klekket ut var «Rasen», en el-bil for eldre mennesker som skiller seg ut fra velkjente Smart eller Think. Målet med konseptet har han helt klart for seg;

- "Rasen" er en liten elektrisk enmannsbil for eldre. Det er en 30-40 km/t-bil som kan brukes når man vil på butikken, besøke venner, ta en tur i skogen eller lignende. Bilen er så liten at den kan brukes på fortau og inne i store varehus, men samtidig sprek nok til å holde følge med syklister. Det er på en måte leddet mellom en elektrisk rullestol og en mopedbil. Målet med prosjektet mitt var å lage en bil "de gamle" kan cruise rundt i med stolthet. En estetisk bil med praktiske løsninger som gjør hverdagen lettere og morsommere og som oppfordrer til å fortsette et sosialt liv selv om man blir gammel, forteller Tov.

Per i dag er ideen fremdeles et konsept og ikke et håndfast produkt fordi Tov ikke har tid til den omfattende oppgaven med å realisere ideen. Til nå har konseptet blitt vist frem i miniformat på utstillinger.

- Mer enn klær

26-åringen legger vekt på å jobbe med mye forskjellig og er i gang med flere, foreløpige hemmelige, prosjekter.

- Design kan være så mye. Allsidigheten i utdanningen og jobben min er noe av det jeg er mest fornøyd med og jeg håper jeg kan få brukt allsidigheten i både små og store prosjekter. Jeg ønsker å være med og skape produkter som utgjør en forskjell, og med en finger med i spillet på en smokk som hindrer et alvorlig problem som kryssbitt, har jeg fått en fin start på karrieren. Jeg liker å jobbe med prosjekter der innovasjon spiller en stor rolle, der kreativitet, kunnskap og forskning spiller på lag. Selv om også jeg er glad i fine klær og møbler, håper jeg folk etter hvert er klar over at design er så mye mer enn dette, sier Tov.

Miljøopptatt

Selv om designeren mener at mote, trend og design handler om mer enn klær, er han likevel interessert i å jobbe med klær som skiller seg ut fra dagens marked.

- I tillegg til de spennende prosjektene jeg jobber profesjonelt med, håper jeg å få tid til å lage og lansere en skjortekolleksjon om ikke så veldig lenge. Men det er mye som må på plass, og skjorter fins det jo mange av, så det gjelder å bringe noe nytt på banen. En god markedsstrategi med oppsiktsvekkende elementer blir viktig. Men, det går an å ha mye moro med et prosjekt selv om det ikke blir supersuksess, og man lærer hele tiden noe nytt.

Utenom hobbybaserte prosjekter drømmer designerspiren om mer satsning på utvikling av fornybar energi. Han mener at Norge må begynne å prioritere forskning og utvikling.

- Vi har ressursene som skal til, og på mange områder har forskningsmiljøene våre vært blant de ledende, for å se at andre miljøer der støtte og satsning er større, gå forbi. Energi er et hett tema og det gjelder å se mulighetene. Satsning av ressurser og penger i dag kan bety enorme miljøfordeler men også inntekter i fremtiden, det gjelder å se lenger enn fire år fram i tid, ivrer Tov.

Likevel er Tov realistisk. Han trives best med å ha moderate ambisjoner for seg selv da han mener morgendagen sjelden kan spås.

- Et bra mål må være å være lykkelig og ha det bra. Å bli husket som en okay, vennlig og hjelpsom kar er også et mål. Og om jeg om 40 år kan se tilbake på ting jeg har vært en del av, som har hatt noe å bety for mer enn min nærmeste omgangskrets. Ja, da er jeg godt fornøyd, sier Tov.

Samtidig ser han ikke bort fra et hobbyprosjekt eller tre og filosoferer lystig rundt neste prosjekt;

- Øl- og cola-bokser som kan lukkes om man ikke drikker alt i en omgang!
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!