1) Spis før du står opp

Mange gravide sverger til å spise et par salte kjeks før de løfter hodet fra puten om morgenen.

2) Lite og ofte

Å spise lite men ofte er sunt for alle, men kan i tillegg bidra til at man unngår de verste kvalmetoppene.

3) Finn ut hva du tåler

I perioder kan gravide oppleve å bli kvalme av nærmest enhver sterk lukt, men forsøk så langt det går å unngå mat og lukter som ser ut til å forsterke kvalmen.

4) Spis proteinrikt

Spis noe proteinrikt før du legger det. Dette bidrar til at blodsukkeret holder seg jevnere.

5) Ingefær kan hjelpe

Mange gravide syns det hjelper å spise ingefær, helst i frisk form. Bruk roten i mat, spis den som den er, eller trekk den i vann som en te.

6) Is og isvann

Drikk isvann og tygg isbiter.

7) Akupunktur

Akupunktur blir mer og mer populært blant gravide, både under graviditet og fødsel. Forskning viser at en eneste behandling kan føre til mindre kvalme.

8) Mint

Peppermynte, enten via te, pastiller eller oljer, kan virke kvalmedempende. Peppermynte er også kjent for å motvirke slapphet og trøtthet.

9) Slapp av

Pust dypt, og ta det med ro. Selv om det hele virker uoverkommelig når det står på som verst så går det over. I løpet av 12-16 uker merker de fleste at kvalmen slipper taket

10) Unn deg noe godt

På de verste dagene; Spis det du klarer, det viktigste er at du ikke kaster det opp igjen. Så tar du heller frem grovbrødet dagen etter..

Kilde: about.com
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!