Er du allitd lysten på noe søtt når kvelden nærmer seg? Det er lite som kan slå sjokolade og annet usunt snop når man er ordentlig fysen. Men det finnes andre godsaker som også er supergode, og som bare har en brøkdelen av kaloriene.

Etter noen skjeer med ett av disse alternativene er som regel behovet for de usunne variantene raskt mye enklere å motstå. Prøv selv!

Søtt og godt

Frukt er sunt, men ønsker man å gå ned i vekt og spare på kaloriene kan for mye av det være lite gunstig. Bær derimot, er det mye søtsmak i, og få kalorier. Kjøp deg en boks deilige bringebær og nyt med god samvittighet. Sunt, magert, søtt og kjempegodt!

Eksempel: 100 gram ferske bringebær = 28 kalorier.

Kremet glede

Har du vanskelig for å motstå iskrem kan yogurt være et godt alternativ. Det har kommet mange kjempegode, søte smaker på markedet, og fordi mengdene er så små per beger, vil kaloriene i de aller fleste tilfeller være få.

Eksempel: Et beger med TINE Mild og lett blåbæryoghurt = 95 kcal.

Fruktig nytelse

Et annet alternativ til iskrem er sorbet. Dette er også is, men uten alt fettet som er i iskrem. Det finnes mange kjempegode varianter i mange ulike fruktsmaker. Ekstra godt er det å blande sorbeten med friske bær.

Eksempel: 100 gram Pineapple Sorbet fra Mövenpick = 95 kcal.

Mager trøst

Du har kanskje ikke spist så mye gelé i voksen alder? Den smakfulle desserten er ikke bare forbeholdt barn. Velger du den sukkerfrie varianten og spiser den uten vaniljesaus får du knapt i deg kalorier i det hele tatt. Perfekt for slankere som er sugne på noe søtt.

Eksempel: 100 gram sukkerfri gelé = 6 kcal.



Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!