Om du ikke har kommet i gang med en sunnere og bedre livsstil for det nye året har du fremdeles plenty med tid til det. Og det beste av alt er at det slettes ikke behøver å være slitsomt.

Du bør rett og slett skrive ned dine følelser.

Ned i vekt

Kvinner som fører dagbok har nemlig større sannsynlighet for å gå ned i vekt enn de som ikke gjør dette, ifølge en studie fra Stanford University og Canada Renison University College ved University of Waterloo.

Les også: Ditt beste treningsår

Les også: Spis hva du vil

Les også: Sov deg slank



I studien ba forskerne halvparten av deltagerne om å skrive i femten minutter om de tingene som er viktige for dem. Det kunne for eksempel være om familie, relasjoner og musikk.

Den andre halvparten fikk beskjed om å skrive om hvorfor noe de ikke bryr seg om kan være viktig for noen andre.

Forskerne fulgte de deltakende kvinnene over de neste fire månedene, og kvinnene som skrev om ting som var viktige for dem, mistet et gjennomsnitt på 1 kilo. Kvinnene som skrev om ting som ikke var viktige for dem, la faktisk på seg gjennomsnittlig 1,5 kilo.

Årsaken

Forskere antar at vi har en tendens til å føle godt om oss selv når vi tar oss tid til å tenke over noe vi verdsetter.

Som et resultat er vi dermed mindre tilbøyelige til å prøve å komme i bedre humør ved å spise fetende og usunn mat.

Rådet fra forskerne er dermed å ta deg tid til å skrive ned dine tanker når du kommer hjem fra jobb eller studier, dette er som regel den tiden når de fleste har behov for noe ekstra usunt snacks.

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!