Noe av det førstegangsgravide kvinner er mest opptatt av, er mulighet for smertelindring under fødsel. Men hvordan kan man egentlig vite hva man bør velge når man ikke har vært i sitasjonen før?

Jordmor Cathrine Trulsvik i Jordmorteamet har lang erfaring med å forberede kvinner best mulig på en fødsel, og det absolutt viktigste rådet hun har, er å stole på egne krefter og kroppens evne til å gjøre jobben.

- Det er et faktum at utrygghet, angst og uro kan øke smerteopplevelsen mens trygghet og ro bidrar til mindre opplevelse av smerter og større opplevelse av mestring. Sørg for å vite nok om fødselsprosessen til at du føler deg trygg på utviklingen. Skriv gjerne fødebrev som inneholder tanker du har rundt din egen fødsel, og krev det som trengs for at du føler deg trygg - for eksempel tilstedeværelse av jordmor, anbefaler hun.

Les også: Gravid? Prøv yoga

Les også: Kvalmende graviditet

Les også: Lekker du?



Denne tryggheten er viktigere enn mange tror, siden den gjør at stresshormonproduksjonen senkes, og produksjonen av endorfin og oxytocin, kjærlighets- og velværehormonet som paradoksalt nok er drivkraften i riene, øker.

- All forskning viser at tilstedeværelse av jordmor er viktig smertelindring, siden det senker stressnivået, og øker tryggheten og konsentrasjonen, sier Trulsvik.

Skift stilling

Ønsker man smertelindring, men ikke medikamentell hjelp, har du mange muligheter.

- Noe så enkelt som å forandre stilling med jevne mellomrom kan være med på å lindre smerte. Bruk av vann kan avlede smerteimpulsene, ved at man optimaliserer oxytocinproduksjonen og gir avslapning i ripausene, forteller jordmoren.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Av medikamentelle smertelindringsformer er epidural det absolutt vanligste.

- I følge medisinsk fødselsregister i Bergen ble epidural brukt av totalt 28,5 prosent i 2009, og vi regner med at bortimot 50 prosent av førstegangsfødende bruker epidural som smertelindring. Epidural er smertelindring i epiduralrommet i ryggen. Dette er en kombinasjon av sentraltvirkende stimuli (opiat) og bedøvelse. Riene i åpningsfasen blir, for det meste, lettere å håndtere. Fordelen ved bruk av epidural er at ved langvarig fødsel kan det å få en "pause" i fødselsarbeidet bidra til at kvinnen kan gjenopprette energinivået gjennom å hvile og spise, og dermed vil stressnivået synke og fødelsarbeidet kan fortsette, forklarer Trulsvik.

Bruk av lystgass er en annen velkjent metode.

- Mange opplever dette som en god måte å få kontroll over pusten på. Det er gjort undersøkelser som viser at lystgass er mest effektiv når man begynner å puste inn gassen i det rien starter, og mindre effekt om en venter til rien begynner å gjøre veldig vondt, sier Trulsvik.

Alternativer til epidural

To mindre brukte metoder er spinal og pudenal. Medisinsk fødselsregister sier at 12 prosent av de fødende får spinal, og 2 prosent pudenal.

- Spinal er mest brukt i forbindelse med keisersnitt, men enkelte kvinner som forventes å føde fort kan få det i stedet for epidural. Det gir samme effekt som epidural, men kan i sjeldne tilfeller gi hodepine etterpå. Pudenal er en form for blokkade av pudendusnerven. Dette tilbys kvinner der trykkefasen blir for smertefull og uhåndterbar. For å få pudendalblokkade må mormunnen være utsletta og hodet stå på bekkenbunn: Dette gir lindring når hodet står i utskjæringen og vævet er i spenn. Ulempen er at det ofte gir ri-svekkelse på slutten av fødselen, forklarer jordmoren.

Men når alt kommer til alt er det, i følge jordmoren, balanse i kroppen som er nøkkelen til å komme seg gjennom fødselen.

- Spis og hvil når du kan, for å få en optimal produksjon av oxytocin og dermed økes sjansene for en optimal fødselsprosess. Prøv gjerne stillingsendringer og vann før medikamentell smertelindring, men kjenner man at det virkelig butter og at "nok er nok", så er epidural et flott smertelindringsalternativ. Det er ikke et nederlag å velge epidural, understreker Trulsvik.

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!