For mange er et nytt år forbundet med ny start og nye muligheter. Det gjør sitt til at mange nyttårsforsetter blir skapt ved årsskiftet, og mange av dem har med trening å gjøre.

- Etter noen late dager i julen med lite aktivitet og mye festmat, samt en lang julebordsesong i forkant av selve julen, er det nok en del som kjenner på kroppen at det er på tide med forandringer. Årsskiftet er jo også en fin markering for forandring og tanken på et sunnere og sprekere år frister nok mange, sier Line Marion Nielsen Kjøniksen, Kvinneguidens treningsekspert.

Les også: Trendy på trening

Les også: Klær for utetrening

Les også: Du trenger ikke trene lenge


Rolig nå

Med masse motivasjon og pågangsmot hopper mange hardt ut i de nye forsettene. Pass bare på at det ikke blir for mye av det gode.

- Den aller vanligste fellen er å gå altfor hard ut. Man har urealistiske mål og forventninger, og det fører fort til at man går lei, mister motet eller gir opp helt, forklarer Line Marion.

Er du ikke vant til å trene så mye fra før er det spesielt viktig at du begynner forsiktig.

- En utrent kropp trenger tid på seg. Tenk gjennom hva som faktisk er realistisk for deg å få til, og start gjerne enda penere. Tror du at du kan klare 3-4 treningsøkter i uken, start med 2! Det er en mye bedre følelse å faktisk klare 2 faste økter, enn alltid å henge etter med 1-2 økter i forhold til målsetningen, anbefaler treningseksperten.

Kom i mål

For å klare å gjennomføre planen er det viktig at målet er fornuftig. Ingenting er så umotiverende som mål man aldri føler seg i nærheten av nå.

- Å sette seg smarte mål, det vil si spesifikke, målbare, ambisiøse, men realistiske og tidsbestemte mål, tror jeg kan være noe av det aller viktigste. Det er også motiverende å belønne seg selv når man faktisk oppnår målene. Lag også mindre delmål mot det store målet, sier Line Marion.

For å få glede ut av treningen er det lurt å tenke på hva som gjør treningen lystbetont for deg. Her får du Line Marions beste triks for å opprettholde motivasjonen og treningsgleden.
  • Avtal trening med en venn.
  • Pakk bagen og ha den med på jobb eller skole og dra direkte på trening før middag.
  • Ha med favorittmusikken hvis du driver egentrening.
  • Prøv nye treningsformer du synes ser morsomme ut.
  • Ha et godt lite mellommåltid klart til etter treningen, for eksempel frukt blandet med skyr eller kesam naturell.
  • Skal du ned i vekt eller fettprosent, finn et målplagg du vil inn i.
  • Fastsett en belønning du virkelig ønsker deg for oppnådde mål. Det kan være alt fra en ferietur og ny bikini, til nytt treningstøy eller en bedre middag.
  • Husk også at stilig treningstøy og gode sko kan gjøre treningen enda litt morsommere!



Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!