Legg deg til riktig tid om kveldene, og kom deg opp om morgenen. Så kommer du i bedre form!

De riktige soverutinene vil nemlig hjelpe deg å bli kvitt overflødige kilo.

Dårlig søvn øker sulten

Når dagene blir kortere og mørket kommer tidligere, har vi også lettere for å slurve med maten. Årsaken er at våre sulthormoner øker i takt med trettheten, og derfor risikerer vi å spise mer enn vi egentlig har behov for.

Kroppen vil helt enkelt lagre ekstra fett før vinteren slår til for fullt.

Les også: Sov deg tynn

Les også: Gå ned i vekt

Les også: Sikker slanking



Nettopp derfor er det ekstra viktig å ta en titt på egne søvnvaner, mener Maria Lenneräs, professor i måltidskunnskap ved Högskolan i Kristianstad i Sverige.

- Mangel på søvn fører til en økende sultfølelse og resultater viser at søvnforstyrrelse henger sammen med et forstyrret stoffskifte, sier hun til Expressen.se.

Mer energi

En fersk amerikansk-canadisk studie utført på 606 skoleungdommer mellom 11 og 13 år viser en tydelig sammenheng mellom lite søvn og overvekt.

I følge studien hadde over en fjerdedel av de overvektige barna problemer med å sove, ofte i kombinasjon med den korte tiden under dynen.

Lenneräs forteller at de som sover godt har mer energi til å mosjonere, og de som legger seg i tide har færre timer å spise på.

Bra med lys

Samtidig viser ny forskning at nok lys kan øke forbrenningen.

- For å styrke døgnrytmen er det derfor viktig å komme seg opp om morgenen. Under vinterhalvåret bør man tenne et skikkelig lys til frokost, og ha et godt og hvitt lys på arbeidsplassen.

Få kontroll på søvnen

Sover du dårlig? Prøv dette:
  • Legg deg til samme tid hver dag, og stå opp på samme tid, selv om du ikke har sovet godt.
  • Sørg for å være søvning når du legger deg, aktivitet på dagen hjelper deg.
  • Hvitt lys på arbeidsplassen gjør deg piggere om morgenen.
  • Ikke skru på lyset hvis du må stå opp om natten.
  • Skru ned varmen, en soveromstemperatur rett under 20 grader er ideelt.
  • Har du vanskelig for å finne roen om kvelden, skriv ned tanker og planer på en blokk ved siden av sengen.
  • En ordentlig frokost gjør det lettere å våkne og følge kroppens mat-og søvnklokke.
  • Mye kveldsmat gjør det lettere å legge på seg og forstyrrer søvnen.
  • Hold mat-og søvnvaner regelmessig slik at du holder vekten.


Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!