Det er ikke alle som er født til å bli gode ledere, så hva gjør du når sjefen ikke behandler deg bra? Anne Cathrine Røste, redaktør i Konsulentguiden, har noen råd om hva man skal gjøre og ikke gjøre.

- Hvis vi tar utgangspunkt i et normalt fungerende arbeidsforhold ville jeg ha startet med å tenke om jeg selv kan lære noe av dette. For eksempel ydmykhet. Er det områder jeg bør og kan forbedre meg ved selv?

Videre tipser hun om å coache den overodnede ved å gi ros når vedkommende gjør noe du synes er bra.

Les også: Sjekker i arbeistiden

Les også: Kledd for suksess

Les også: Slik imponerer du sjefen



- Legg merke til når den "vanskelige sjefen" oppfører seg slik du kunne ønske, og forsterk denne oppførselen med ros. Samtidig kan du selv prøve å legge merke til det som er positivt i stedet for å fokusere på det som er dårlig. Dette vil være første skritt på veien til en bedre arbeidssituasjon for deg selv.

Bestem selv

Ha fokus på et konkret bilde av hvordan du ønsker at din ideelle arbeidssituasjon bør være. Røste advarer mot å diskutere negative situasjoner med andre kolleger. Dette vil ofte bare forsterke en uønsket situasjon. Ifølge henne er det mye bedre å stå på enda mer enn det du vanligvis gjør.

- Gjør en enda bedre jobb. Fokuser på de arbeidsoppgavene du er satt til å gjøre, og finn måter å gjøre disse bedre på. Jo dyktigere du er i jobben, jo mer attraktiv er du på arbeidsmarkedet og det kan komme andre muligheter seilende inn dersom situasjonen skulle vise seg å forbli vanskelig mellom deg og din sjef.

Husk; noen ganger er det viktig å svelge kameler.

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!