- Når man er gravid forandrer mye seg; forholdet til jobb, andre mennesker og egen kropp. Med yoga øker du styrken og smidigheten i kroppen, trener kroppen til å slappe av og får bedre kontakt med deg selv, sier Vibeke Klemetsen.

Vi møtte TV-profil, modell og yogainstruktør Vibeke Klemetsen (35) under PR-byrået Polhems juniorvisning forrige uke da hun holdt et foredrag om trening og graviditet. Klemetsen er i disse dager gravid med sitt tredje barn, og forrige gang hun gikk svanger med sønnen Liam, skrev hun boken "Yoga for gravide" som snart skal lanseres på DVD.

Bevisst på pusten

For selv om 35-åringen synes trening både under og etter graviditet er viktig, er det yoga som er hennes største lidenskap.

- Å få kontroll over pusten kan gi deg en kjempefordel slik at du er forberedt til fødselen. Man sover også bedre om natten og styrker bekkenet i forhold til bekkenløsning, sier hun.

Les også: Tren gjennom graviditeten

Les også: Sex i svangerskapet

Les også: Babyens selvfølelse



Klemetsen mener at yoga skaper utallige fordeler for kroppen din, blant annet et fristed for deg og magen din, bevisstgjøring av holdning og ikke minst hjelper det deg å nyte svangerskapet.

- Når man er gravid er man ikke syk, man kan trene så lenge kroppen funker og da anbefaler jeg all trening som føles riktig.

Hun forteller at det i Norge har vært en formidabel økning rundt interessen for yoga de fem-seks årene og at jordmødre anbefaler det på det sterkeste siden det vil hjelpe mot normale plager, man kjenner mer ro under riene og man lettere kan føde med glede og styrke.

Klemetsen, som nettopp er ferdig med innspillingen av kjendisversjonen til TV-programmet 71 grader Nord, trener normalt sett tre-fire ganger i uken, både styrke og kondisjon ved siden av yoga.

- Jeg merker mer ro i kroppen, sier hun.

Påvirker barnet

Og den roen hun selv kjenner, mener hun også påvirker barna sine positivt.

- Barn blir påvirket av mors sinnstilstand og jeg tror at yoga på den måten forhindrer stress også for barn. Barn påvirkes jo av foreldres kommunikasjon og fysiske og psykiske form. Er mor i balanse, er også barnet det, sier Klemetsen.

Hvis du er interessert i å prøve yoga når du er gravid, forteller 35-åringen at det passer fint å starte med enkle pusteøvelser som hjelper deg å få bedre kontakt med kroppen.

- Start for eksempel med "solhilsen" som vil øke blodsirkulasjonen i kroppen, stående for å trene balansen og gå deretter over til å trene smidigheten for å åpne opp hoftepartiet mer.

Og når du har født normalt, er det bare å fortsette med yoga fire-seks uker etterpå.

- Men husk også at den første tiden etter fødsel er veldig verdifull og det er ikke nødvendig å stresse seg tilbake i trening dersom du ikke føler for det. Nyt tiden og start heller med litt forsiktig og enkel trening for de indre bekkenmusklene. Dette kan du gjøre når du ammer eller ser på TV, sier Klemetsen og fortsetter;

- Barselyoga og babymassasje er også fint etter fødsel, god aktivitet for mor og barn. Tenk også at yoga er noe som kan fungere som et fristed for mor.

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!