Høsten er tiden hvor det er lett å bli trett, sliten og utbrent på grunn av mørke, lange arbeidsdager. Å leve sunt med trening, godt kosthold og et positivt sinn kan virke som en floskel, men faktum er at det er kilden til mer energi i hverdagen.

Og det er faktisk ikke så vanskelig å ta grep om hverdagen din.

Le og smil

Heldigvis finnes det mange måter å lade batteriene våre på en daglig basis. Å le, for eksempel, kan faktisk få deg til å føle deg bedre både mentalt og fysisk.

- Latter er de ultimate hjelpemiddelet, i tillegg øker blodsirkulasjonen og de "glade hormonene", endorfiner, i hele kroppen, sier Kimberly Kingsley, rådgiver, energicoach og forfatter av Hvordan lade Livet 30 sekunder av gangen.

Les også: Bli likt på jobbintervjuet

Les også: Karrierekvinnens hemmeligheter

Les også: Tren deg opp igjen



Prøv derfor å le litt hver dag. Lei en morsom film, tilbring tid med noen som får deg til å le, les tegneserier eller fortell en vits!

Steng ute stresset

Noe stress er helt normalt, men langvarig stress vil gjøre deg mentalt og fysisk utmattet.

- Stress tapper en for energi, sier Kingsley,

Dersom stress trykker deg ned, ta deg tid til å håndtere og minimere det. Du rister stresset ut av kroppen ved å for eksempel trene, meditere, lese eller spise middag med venner.

Kingsley mener at det bare tar noen minutter å lade opp på morgenen med dyp pusting.

- Det gir oss muligheten til å reagere rolig i situasjoner snarere enn å reagere på en måte som fører til konstant stress. Stress er et resultat av hvordan vi reagerer på en situasjon, ikke situasjonen i seg selv, sier hun.

Putt i munnen

Stresset kommer fra innsiden, og hvilket drivstoff vi gir kroppen vår har mye å si:
  • Hvis du ikke får nok vann vil ikke kroppen produsere energien den trenger for å fungere riktig. Kvinner bør få i seg 2,2 liter (cirka 9 kopper) med vann hver dag.
  • Visse vitaminer og mineraler kan også påvirke ditt energinivå. Spiser du for eksempel for lite av vitamin B, kan det påvirke stoffskiftet og tretthetsnivået i kroppen. For å sikre at du maksimerer inntaket, spis B-rik mat som linser, bønner, asparges, brokkoli, spinat, fullkorn og fisk.
  • Beveg deg

    Og du kommer heller ikke utenom treningen dersom du ønsker ekstra energi i hverdagen. Trening får deg til å sove bedre om natten slik at du får lade batteriene skikkelig i 7-9 timer, dessuten rister du av deg mye anspenthet i skuldre og hode. Du har flust med muligheter når du skal være fysisk aktiv, så det finnes en treningsform som passer alle. Trening gir energi, øker blodsirkulasjonen og øker den positive stemningen i kroppen. Prøv å gjennomføre minst 30 minutter daglig fysisk aktivitet:
  • Sykling, løping, svømming, dans, aerobic - hva som helst som motiverer deg.
  • Ikke tid? Ti minutter tre ganger om dagen teller også. Inkluder aktiviteter hvor enn du er, prøv å ta trappene istedenfor heisen, gå til lunsj, gå av bussen eller parker bilen lenger borte fra der du skal slik at du får gå litt ekstra.
  • Ta et dypt åndedrag

    Dyp pusting er en form for avslapning som kan gjenopprette energinivået ved å roe spenning i ditt sinn og din kropp. Det er ikke så lett å lære, men du kan gjøre det hvor som helst. The American Heart Association anbefaler denne dype pusterutinen:
  • Sitt i en behagelig stilling med føttene på gulvet og hendene i fanget, eller ligg ned. Lukk øynene.
  • Se for deg selv på et fredelig sted og hold denne scenen i tankene dine.
  • Pust inn og pust ut. Fokusere på å puste langsomt og dypt.
  • Prøv dyp pusting i minst 5 til 10 minutter daglig.
  • Si nei

    Vi skal være superdama på alle områder; supermor, superkollega, supervenninne, superkjæreste. Men det må være rom for å si nei! Orker du ikke, så orker du ikke. Det er slettes ikke nødvendig å være super på alle områder hver eneste dag.

    Husk at du til syvende og sist må ta vare på deg selv før du kan tilfredstille alle andre. Si nei når du kjenner at det er det eneste rette.

    Kilde: Ivillage.com
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!